"Tokfursten" och "Den zebrarandiga pudelkärna

Mer
15 år 1 månad sedan #192950 av AnnKatarin
Nån som har läst de böckerna?
Jag har beställt hem dem och idag kom de.
Ska läsa!
Mer
15 år 1 månad sedan #193004 av tanthandgranat
Jag har läst "Tokfursten" har jag för mig, men det var många år sedan. Kan sedan några år tillbaks inte koncentrera mig tillräckligt mycket för att kunna läsa böcker, tyvärr. Skönt och kul att du har kvar den förmågan.

Ge gärna recensioner här när du läst klart!
Mer
15 år 1 månad sedan #193006 av Geta
Har läst båda böckerna. Har varit fascinerad av
Barbro Sandin. Har hört ett föredrag med Elgard Jonsson
i Vara på -80talet då både han och Barbro Sandin mest
var i ropet.


Ordfront från 2004 handlar om Barbro Sandin.
www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/ ... 22004.aspx
Mer
15 år 1 månad sedan #193019 av Nissegossen
Barbro Sandin har själv skrivit en bok om just Elgard, som heter den Zebra randiga pudelkärnan Har läst böckerna har jag för mig men kommer inte ihåg dem mer än att han menade med pudelkärnan att alla har en, men hos honom var den zebra randig. :lol:
att jag inte kommer ihåg så mycket, var i brytnings tiden, när jag var tvungen att låta bli att läsa, pga att jag hade inte riktigt kvar förmågan att läsa böcker utan jag hade för svårt att koncentrera mig. I dagens läge krävs det för mycket för att jag skall få behållning av en bok.

Som kuriosum, kan jag nämna att Lars Lejring som skrivit på länken här, han har skrivit en bok där jag anonymt finns med, för att han var hemma hos mig och intervjuade mig...
www.lejring.com/sandin.htm

Förövrigt har Elgard utbildat sig till psykolog efter att han blivit frisk.
Övriga upplysningar, jag gjorde ett google sök och fann bla, den här;
www.lejring.com/sandintext.htm

På den tiden (70-tal) var psykiatriska sjukhus fortfarande bara förvaring och den som hamna där, blev ett kolli som bara hasade sig fram i korridorena och var helt borta, pga stark medicinering och sysslolöshet.

www.kuriren.nu/kultur/artikel.as ... id=3095618

jag själv är ett vittne från den tiden, insjuknade 1974

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 1 månad sedan #193042 av Abzu
"Tokfursten" har jag läst, tyckte om den också.
Hittade den på ett antikvariat i Malmö för många år sedan, sen kom den i nytryck i pocket för några år sedan.
Mer
15 år 1 månad sedan #193076 av malin71
Men Tanthandgranat..... Kan du inte låna lite kassett-böcker då...

Kram - malin71