I morgon var jag alltid ett lejon

  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 1 månad sedan #193477 av Frankie
I morgon var jag alltid ett lejon skapades av Frankie
Arnhild Lauveng var inlagd på psykiatriska avdelningar i tio år med diagnosen schizofreni. Hon var psykotisk och självdestruktiv. Hon krossade glas och skar sig.

Boken tar oss med in i en värld av röster, hallucinationer; av råttor som springer i flock efter henne, och vargar som gläfser efter henne, med gula ögon och dreglande käftar. Hon visar hur vanföreställningar och symptom har sin logik och mening.

”… därför blir det så fel med behandlingsstrategier och information som fråntar folk förmågan att se sig själv som frisk ’i morgon’ och att veta att även om jag just nu befinner mig i en fårfålla, så kommer jag om ett tag springa över savannerna igen, för att jag bär lejonets möjligheter inom mig.”

Arnhild Lauveng övervann schizofrenin och utbildade sig till psykolog vid Oslo universitet, och arbetar idag som psykolog. Hon är därför i den ovanliga situationen att hon med auktoritet kan uttala sig både som tidigare patient och läkare.

www.sivart.se/b/04/imorgonvarjagall.html


Denna bok måste man bara läsa! :)

/X.
Mer
15 år 1 månad sedan #193478 av Q.L
Såg nyss reportaget som gick på 4:an kl.10 idag. Mycket sevärt.
Får nog ta o läsa boken också. :)
Mer
15 år 1 månad sedan #193489 av Nissegossen
Mer info så skall jag försöka få fram programmet

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 1 månad sedan #193959 av Admin1
Väldigt intressant reportage. Hon hade varit svårt sjuk och vårdats på sjukhem, när Arbetsförmedlingen frågade henne vad hon ville bli. Psykolog svarade hon och sedan fick hon massor av hjälp som gjorde att hon tillfrisknade helt och också blev psykolog. Ni kan se programmet här:
www.tv4.se/1.283438?videoId=1.903004