jennifer lopez *L*

  • trance
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 5 månader sedan #256814 av trance
jennifer lopez *L* skapades av trance
usch den va läskig den filmen.

det är ofta i amerikanska filmer som handlar om seriemördare, kidnappare och dylikt. dessa skurkar är alltid påtagligt "omanliga", alltså de har långt hår eller tycker om att klä sig i kvinnokläder eller andra inte typiskt manliga företeelser. däremot det som lutar mot det kvinnliga.

alltså, kvinnligt = galenskap, hysteri, vansinne

medan

manligt = psykisk friskhet och styrka osv.

det får mig att tänka på hur den franska revolutionen lanserades i slutet på 1700-talet. i och med upplysningsidéernas spridning cementerades det moderna samhällets könsroller för första gången på allvar. resultatet blev ju sedan "napoleonkoderna" som mer eller mindre kopierades rakt av och användes som författning i de flesta europeiska länder, däribland sverige.

då sade de att monarkin har blivit förfjollad och "kvinnlig", därav dess dekadens. revolutionen skulle däremot frambringa en republik av män. kvinnans uppgift blev mer och mer symbolisk, även bokstavligt talat. landets symboler är alltid kvinnor men makten utövas i en patriarkal kontext även om uppdelningen män-kvinnor inte alltid är svartvit.

som ni märker är det samma mentalitet fortfarande. det är lite synd eftersom det inte bara slår helt uppenbart mot kvinnor utan också mot män som av olika anledningar inte accepteras inom den här patriarkala värdegrunden. jag syftar som ni kanske förstår på hbt-personer (homo, bi och trans) av bägge könen.

vi behöver inte göra det här till en debatt om feminism eller inte utan jag tror alla kan hålla med mig om att det här förtryckande tänkesättet genomsyrar mycket i synen på psykisk ohälsa? De farligaste männen är enligt hollywoodfilmerna inte de som verkligen är "typiskt manliga" (trots att övergrepp och misshandel är statistiskt sett rätt uttalat "typiskt manliga" företeelser).

de som verkligen kidnappar, våldtar i filmerna är tvärtom visserligen män, men män som på nåt sätt är förfjolligade och "kvinnliga". när lammen tystnar är ett annat typexempel.

har ni nånsin sett "en riktig man" bete sig som ett svin i en amerikansk b-film? nä, och ändå är det den verkligheten som gäller för så många utsatta kvinnor och barn!

men jennifer lopez är en ängel, hon lyser upp min värld!
Mer
14 år 5 månader sedan #256815 av Geta
Svar från Geta i ämnet jennifer lopez *L*
  • trance
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 5 månader sedan #256817 av trance
Svar från trance i ämnet jennifer lopez *L*
precis geta, tack för illustrationen :)