Filmhörnan 3

Mer
7 år 6 månader sedan #869978 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Filmhörnan 3

Fantasio skrev: Vad tycker ni om "videovåld-debatten"? Jag är gammal nog att ha upplevt den själv. Jag var lite av en kung, då jag hade "Motorsågsmassakern". Jag var bara fjorton år gammal när vi skaffade video och vi hyrde filmer för glatta livet. Det var "Videoinvest" som hade de mest spännande filmerna, kannibaler och zombies. Hör inte filmcensur hemma i kommunistiska stater?

Tradisjonelt har den konservative høyresiden (f.eks i USA), vært minst like opptatt av filmsensur som sosialdemokratiets "Nanny-state". Husker videovold-debatten, men i dag er dette en død diskusjon, gitt fotorealistiske dataspill. Filmsensur stod sterkt i Norge før internettets dager, men i dag merkes de med "Kun registrert samt aldergrense. Savner egentlig litt dette med å lete opp uklipte versjoner, som man gjorde i gamle dager. Streamet "The Green Inferno" via TV-boksen for et par dager siden. Det ville vært utenkelig i min ungdom. Filmen er dog ikke noe særlig. Vil jeg se et grønt inferno, foretrekker jeg Apocalypto, som er av en helt annen klasse. Tar man vekk smarttelefonene, så er The Green Inferno ikke annet enn en slapp oppdatering av Deodatos filmer.
Mer
7 år 6 månader sedan #870050 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Filmhörnan 3
Okej, IngeF.

Pappa ska få låna alla tre "I spit on your grave-filmerna" av mig. Originalet hette "En kvinnas hämnd", den lyckades jag se trots censur. Jag tror bestämt distributören var "Viking video". Inte speciellt blodig eller våldsam, men censorerna slickade sig om munnen.

Hette hon inte Gunnel Arbäck som var chef på censuren?
Mer
7 år 6 månader sedan #870054 av Geta
Svar från Geta i ämnet Filmhörnan 3
Skulle vilja se den här filmen- Jätten- om en autistisk man:

www.sf.se/filmer/Jatten/
Mer
7 år 6 månader sedan #870060 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Filmhörnan 3
"Efter 26 år lämnar Gunnel Arrbäck posten som direktör för Statens biografbyrå".
Mer
7 år 6 månader sedan #870268 av Prosit
Svar från Prosit i ämnet Filmhörnan 3
Såg Certain Women i veckan, en lågmäld film där inte mycket händer men jag gillade den iaf. [youtube:2k6n44ov]1_Lznehy2-s[/youtube:2k6n44ov]
Mer
7 år 6 månader sedan #870280 av Prosit
Svar från Prosit i ämnet Filmhörnan 3
Såg en riktigt bra film i veckan också: Captain Fantastic [youtube:27k39897]D1kH4OMIOMc[/youtube:27k39897]