Vad läser Ni nu del, 1!!!

Mer
5 år 2 veckor sedan #1143696 av Klanggedin
Senaste boken jag läste var skärmhjärnan av Anders Hansen. Men jag läser mycket inlägg och skriver också-.
Mer
5 år 2 veckor sedan #1143750 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Vad läser Ni nu del, 1!!!


Intressant bok om varför vi blir tjockare och tjockare i vårt samhälle, och vad man kan göra åt det.

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 2 veckor sedan #1143763 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad läser Ni nu del, 1!!!
Så mycket god och billig mat som man kan få tag på idag, var inte vanligt i min barndom.
Mer
5 år 2 veckor sedan - 5 år 2 veckor sedan #1143764 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Vad läser Ni nu del, 1!!!
Jason Fung menar att det har att göra med raffinerade produkter (produkter på t.ex. vetemjöl som vitt bröd, pasta, och också sötade produkter och sötningsmedel) och för lite fiber. Hormonerna är problemet inte kalorierna. Huvudboven är insulin, sen finns andra hormoner som spelar in som kortisol. Jag är inte klar än med boken så det finns nog en hel del mer att lära sig.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 2 veckor sedan by Zoidar.
Mer
5 år 2 veckor sedan #1143768 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad läser Ni nu del, 1!!!
Maten var nog inte så processad förr, så att den skulle smaka bra.
Mer
5 år 2 veckor sedan #1143790 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad läser Ni nu del, 1!!!
Kortisol är en stor bidragande faktor till fetma. Det är ett stresshormon som avsöndras när en individ vantrivs och inte känner någon mening med vad den gör. Bukfetma är då vanlig vilket är skadligt och kan ge hjärt-kärlsjukdom. Adrenalin är kortisolens motsats. Den produceras vid aktiv och positiv stress men för mycket av den kan göra oss utbrända.