Ny inläggning

Mer
6 år 9 månader sedan #955702 av CODA68
Svar från CODA68 i ämnet Ny inläggning
Jag har aldrig varit inlagd, vad får man för hjälp under den tid man är där eller är det bara att softa och fika hela dagarna?
Mer
6 år 9 månader sedan #955714 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ny inläggning
Ja, när man är inlagd är det bara att äta och se på TV. Nu får man också ligga till sängs hela dagarna om man önskar det. Det fick man inte förr.
Mer
6 år 9 månader sedan #955718 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ny inläggning
Du hamnar eventuellt på låst avd. Det innebär att du inte kan lämna avd till att börja med. Akut inkommen, en spruta i häcken som tar ned dig på en höjd där du kan andas, sedan somnar du. därefter observation på avd, personalen tittar på vad du gör. Sedan kan du få gå ut i sällskap med vårdare. ev senare frigång på området.

På avd tråkigt, du om du är rökare sitter du i rummet med trevligast folk, rökrummet, där är alltid det rum du hittar folk som går att prata med. I vissa fall livslång vänskap. Håll i pengar och cigg, folk är panka, för det mesta när de kommer in. Pengar och cigg=hårdvaluta.

Sedan går veckorna, kanske spelkort, Yatzy är gångbart, aldrig pengar med, en förlust tar inte en person på psyket, där går hans röka.
Troligtvis finns det dator på avd. troligtvis kö till den. smartphone bärbar dator, beror på avd om man får ha det eller inte.

Har aldrig legat inne på psykiatrin på Östra, men har sett insidan när det var nytt, 7 min gångväg härifrån, samt mina gamla polare vet ju var jag bor. Inuti Östra på psyket finns ett atrium som huset är byggt kring och det går trappor rätt ned på innergården, inget tak, därnere är enda stället man får röka på hela sjukhusområdet. En ssk jag haft som min ssk, ville de ha på psykintaget, då hon hade kompetensen och överordnade bad henne ta jobbet.

Nämner jag hennes namn och säger att hon går i god för mig är det sesam öppna dig på avd. Har varit där utanför besökstid och ringt på dörren och den som begärt röka av mig, stod och väntade på insidan, han hämtade personal så att han fick ta emot det.

Där har de ett datorrum.

Är det mera du vill veta, ställ specifika frågor.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 9 månader sedan #955724 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ny inläggning
Kom nu ihåg bara att mina minnen som inlagd, härstammar från sista gången jag låg på sjukhus, de senaste minnena är sedan jul och nyår 1986-1987. Alltså nästan sekelgammalt. :rotfl

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 9 månader sedan #955776 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet Ny inläggning
Har bara varit inlagd två gånger. Det var 1988-89. När man är psykotisk och mår dåligt är det inte mycket lugn och ro i själen, så något "softande" blir det sällan tal om. Måltiderna var ett välkommet avbrott i tristessen.
Sedan efter många månader blev det behandlingshem för min del. Har därefter aldrig behövt vara inlagd.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
6 år 9 månader sedan #955883 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Ny inläggning
Hur menar du att läkaren stänger av dig?

Inskrivningsläkaren var toppen!

Nu skall man bara hålla tyst under helgen, så får man komma hem.