biverkningar...

Mer
19 år 5 månader sedan #6712 av mamma65
biverkningar... skapades av mamma65
Har en anhörig som äter neuroleptika...bla annat hör han röster...o då tänker man ju att då ska ju medicinen hjälpa mot rösterna..men till min förvåning läste jag i fass att den medicinen han äter ger bla biverkningar...såsom hallunicationer..låter mycket konstigt tycker jag..ska han äta en medicin som ger hallucinationer??...det är ju meningen medicinen ska ta bort rösterna....kan inte få ihop det...
Mer
19 år 5 månader sedan #6734 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet biverkningar...
Är det Zeldox han tar? Det är det enda antipsykotika, som jag känner till, som har hallucinationer, som biverkan. Men det är en ovanlig biverkan som drabbar mindre än 1 på 1000 personer. Jag gissar att det märks genom att hallucinationer förvärras eller kanske uppstår, eftersom alla med schizofreni har inte hallucinationer, som biverkan.

Annars förekommer hallucinationer, som biverkan ibland för andra läkemedel än antipsykotika. Det är egentligen många läkemedel, som kan ge hallucinationer, men det brukar vara en ganska ovanlig biverkan. För antidepressiva och medel mot Parkinsons sjukdom händer det dock ibland.