melantonin

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8053 av
melantonin skapades av
Jag hoppas så klart att ni alla har haft en trevlig jul och ett gott nytår.
Jag har det rätt så bra, men lider av sömnlöshet har svårt vid att sova länge, vaknar många gånger om natten, om jag tar30 mg remeron om kvällen så sover jag rätt så bra. Jag får också 10 mg abilify om morgonen.
Jag undrar om inte melantonin kan hjälpa ? Finns det nogon som vett om det är bra och hur dett verkar och vad man använder det till.
Mer
19 år 3 månader sedan #8055 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet melantonin
Har aldrig prövat melantonin... men tror att det bara funkar kortsiktigt... som vid tidsomställningar, tex om man reser till en annan tidszon...
  • Pallekula
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8059 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet melantonin
Jag har testat, hade då problem med dygnsrytmen o det var vinter. Det hjälpte inte mer, om möjligt så var jag ännu segare på morgonen. Det tog emot mer än vanligt att gå upp ur sängen.
Har en kompis som käkar dock ofta när han har känner att han behöver, verkar ju funka olika på olika människor.
Sen har jag hört oxå att en del melantonin kapslar som cirklar runt på olika webbshoppar är nått HELT annat än det de verkligen är, grishjärna?? har jag för mig det var. pga det så la jag av med det helt. dock har jag ingen källa, för det var så länge sen.
Mer
19 år 3 månader sedan #8094 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet melantonin
Vid depression kan man sova dåligt och vakna tidigt på natten. Pröva att motionera 2-3 gånger i veckan så kanske sömnen blir bättre.

För mig själv så leder varmt täcke till att jag sover mycket bättre. Några nätter nu har jag sovit 2-3 timmar längre genom att vira täcket tätt kring halsen. Jag sover bättre och längre då när halsen blir varmare.

Melantonin är ett hormon i hjärnan som reglerar dygnsrytmen. Störningar i dygnsrytmen och sömnstörningar hos äldre kan orsakas av för lite melantonin.
Där man anses kunna använda det idag är:
- Jetlag
- Sömnbesvär där för lite melantonin bildas
- Sömnstörningar hos blinda

Jag har prövat melantonin, men tyckte inte att det gav någon effekt.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8374 av
Svar från i ämnet melantonin
Själv har jag haft besvär med sömnproblem en längre tid och varit tvungen att använda sömnmedel som stiilnoct periodvis varje kväll. Jag blev rekommenderad att prova melantonin och det har jag gjort en månad nu. Det har varit jättebra för mej är helt slut på kvällen och somnar direkt, är tröttare på kvällarna änn jag var tidigare men är pigg och mår bra dagtid. Jag köpte mina melantonin tabletter i Polen, de är ganska billiga där. rekommenderas
Mer
19 år 2 månader sedan #9365 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet melantonin
Har testat melatonin å det hjälper på mig. Men har slutat eftersom det kan öka depression. Tikki