bara undrar

Mer
19 år 3 månader sedan #8622 av sussi14
bara undrar skapades av sussi14
jag bara undrar om det är fler som jag som får svettningar på natten?
jag har nozinan till natten men när jag vaknar på morgonen badar jag i svett som när man drömmer mardrömmar, fast jag kommer oftast inte ihåg att jag drömt nåt. är det någon som har samma bekymmer som jag har så skriv gärna. även råd på hur man kan få ner dom med, börjar bli jobbigt med detta svettande. finns det medeciner mot svettningarna?
har disipal men det hjälper inte.
Mer
19 år 3 månader sedan #8634 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet bara undrar
Det här hittade jag om svettningar på natten:

Att man svettas överdrivet mycket i sömnen kan ha många olika orsaker. Individer som i allmänhet svettas rikligt tenderar att också göra det på natten. Men rikliga svettningar i sömnen kan också vara ett symptom som uppkommer under speciella förhållanden, till exempel när man kommer in i klimakteriet, om man är gravid, om man har feber eller vid olika typer av sömnstörningar. I sällsynta fall kan läkare även beakta mer allvarliga sjukdomstillstånd som grund för nattlig transpiration.

Behöver ju inte vara så som det skrivs men kan vara en anledning.
Mer
19 år 3 månader sedan #8640 av Interlude
Svar från Interlude i ämnet bara undrar
Svettningar sk nattliga svettningar kan vara en biverkning av din medicin. Jag använder efexor som ger mig svettningar. Men i övrigt svettas jag nästan aldrig.
Mer
19 år 3 månader sedan #8647 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet bara undrar
Nozinan har inte svettning som biverkan enligt FASS, men det finns andra läkemedel, som kan ge svettning som biverkan t.ex. antidepressiva som Interlude nämnde och Leponex.
Mer
19 år 3 månader sedan #8653 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet bara undrar
Det är vanligt med nattliga svettningar, även åren innan man kommit in i klimateriet.... om man fryser på kvällen kan man ju ha två lätta täcken, och ta av ett senare under natten... så gör jag...

Mardrömmar är nått annat.... antingen ett bearbatande av dagens upplevelser... gamla minnen som gör sig påminda... eller medicinbiverkan... men drömmar är ju ofta röriga....

Är det riktigt otäcka mardrömmar som du vaknar av och som hänger kvar in på dagen.... då kan de nog vara bra att prata om i en terapi...

Eller är det mer bara röriga drömmar som att leta sig fram i ett hus utan att hitta ut... falla och vakna när man slår i marken i drömmen... eller annat rent kaotiskt.... korta minnen och blandade upplevelser... dessa typer av drömmar är nog bra om de är just drömmar på natten... och som genom att drömmas inte blir hallucinationer på dagen...
Mer
19 år 2 månader sedan #8751 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet bara undrar
jag kan svettas som en gris på natten, men äter bara Seroxat när det gäller antidepp.
Undras om det kommer sig av den?