Rädd för neuroleptika

Mer
19 år 3 månader sedan #8696 av Moonlight
Jag är så rädd för biverkningar med neuroleptika, först hade jag zyprexa, det påverkade mina blodvärden, sedan hade jag zeldox, såg att man kunde få något med hjärtat, sedan bytte jag till seroquel, och det står att man kan få gulsot och hepatit, vem fan vill ha det här??? 1/10000, ja det kan lika gärna bli mig.

Hepatit det är ju farligt............förstår ni vad jag menar, det finns något negativt med alla neuroleptika, och jag vet inte om jag vågar fortsätta, jag tänkte seroquel kanske skulle vara bra, men nu kommer jag gå spänd och vara rädd för gulsot och hepatit. Zeldox var jag rädd för att få hjärtarytmi sedan fick jag hemsk rastlöshet i benen. För mig räcker endast en liten dos, tex 40 mg zeldox per dag. Så jag behöver inga stora doser......

Ska man vara rädd hela tiden?
Mer
19 år 3 månader sedan #8699 av Geta
Svar från Geta i ämnet Rädd för neuroleptika
Hej, Månljus! På vilket sätt påverkade Zyprexa Ditt blod?

Jag bara undrar.

Fick du anemier eller höga blodfetter?

Det står ju på biverkningslistan i FASS att eosinofili (rödfärgning av blodceller) och neutropeni (brist på en sorts vita blodceller) kan förekomma.

Fick Du grava problem med Ditt blod?


Vilken dos hade Du?


Jag som undrar detta heter Björn och jag har OCD som diagnos. Mycket tvång och fixeringar med den egna kroppen och hälsan. Jag vill gärna bli läkare.

Om Du ville berätta något om hur och på vilket sätt Ditt blod påverkades av Zyprexa, vore intressant för mig att få ta del av.

Du berättar vad Du vill, men jag har inga baktankar.


Mvh Björn
Mer
19 år 3 månader sedan #8700 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Rädd för neuroleptika
Jag började direkt med 10 mg Zyprexa, och jag fick göra blodprov och så, hade lite för höga värden, vilka vet jag inte, men dom sa så. Sedan höjning av prolaktin nånting. Kan ta reda på det där om värdena. Har nog ett papper på det.

Sedan tog jag 5 mg zyprexa, men åt fortfarande mycket men värdena sänktes tror jag då.

Sedan bytte jag till en annan medicin.
  • Björn
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8701 av Björn
Svar från Björn i ämnet Biverkningar
Hej, Moonlight. Okej, då förstår jag. Plasmaprolaktinnivåer. Jag tror det (prolaktin) orsakar mjölkutsöndring från brösten hos kvinnor. Det som är fel är att modersmjölk utsöndras fastän kvinnan inte är gravid eller har fött barn.

Vidare så vet jag inte om Zyprexa orsakar andra, grövre, skador på blodet.

Topimax kan ju ex vis orsaka anemier.

Tack för Din hjälp.


Mvh Björn
Mer
19 år 3 månader sedan #8702 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Rädd för neuroleptika
Hej Moonlight,

All medicinering är en avvägning mellan risken med sjukdomen och risken med biverkningar av medicinen...

Om du faktiskt drabbats av en allvarlig biverkan (vilket i sig är ovanligt), så förstår jag att du är orolig föratt pröva meiciner igen... det har jag också varit... men för mig har sjukdomen tagit ifrån mig så stora delar av livet att risken att drabbas av allvarliga biverkningar är värd att ta...

Och oftast får man ju inga allvarliga biverkningar... bara ofarliga, men kanske besvärande biverkningar... som trötthet, rastlöshet, mm...

Risken att få nått som en på tusen drabbas av är minimell... men visst ska man kolla sin fysiska hälsa då och då... ta blodprover, kolla vikten, mäta blodtryck, mm... då kan man fånga upp en biverkan i tid, och bytra medicinering, innan biverkan har hunnit bli allvarlig...

Man ska inte at någon medicin i onödan (det gäller även receptfria mediciner som huvudvärkstabletter, förkylningsmediciner, mm...)

Men man behöver inte heller oroa sig i förväg för nått som antagligen inte drabbar en....

Väg istället ditt behov av att dämpa symtomen från sjukdomen mot vad medicinen kan ge dig för fördelar och ev. nackdelar (typ vanliga biverkningar)... och känn efter själv... skulle mediciner vara av nytta för dig?.... Prata med din läkare, samtala om fördelar och nackdelar med medicin, och bestäm er tillsammans vad som är bäst just för dig...
Mer
19 år 3 månader sedan #8705 av bara_på_låtsas
Jag är också livrädd för neuroleptika. Jag åt zyprexa, men har slutat helt med neuroleptika nu, jag klarar inte av att leva med tanken att jag stoppar i mig ett gift som kan förstöra mitt liv varenda dag. Det blev för mycket, och effekten av zyprexan uteblev i stort sett....så jag ser ingen mening med att försöka med det mer. Då går jag mycket hellre runt med vanföreställningar och hallucinationer, det är inte farligt. Läkaren kommer vilja banka mig i huvudet med en stekpanna i nästa vecka, han är lite less på min hypokondri. haha, värdelösa jävla robot. Hoppas att du vågar äta skiten igen, så du mår lite bättre.