Seroquel

  • eva1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9096 av eva1
Seroquel skapades av eva1
Blir man mindre trött av Seroquel om man jämför med Leponex?
Jag har tagit Leponex i sju år och är vansinnigt trött på mornarna, nästan hela dagen. Det är förrödande för mitt sociala liv, relationer, familj och jag hör ibland ändå "röster".

Jag har fått en kraftig övervikt som är svår att bemästra på ca 30 kg.

Tröttheten är jobbigast och övervikten gör mig orolig. Jag vill leva friskt och sunt. Jag är rädd att mitt sinne på sikt blir avtrubbat! Jag är rädd att bli presenil av medicineringen.

Tror du att Seroquel kan vara en lösning för mig? Mindre trötthet, mindre viktökning, piggare, mer alert?
Mer
19 år 2 månader sedan #9127 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel
Leponex är det antipsykotikum som har starkast effekt på positiva symptom. Det uppges vara 50 % bättre än normala antipsykotika. Det är också det enda antipsykotikum, som ger effekt, när andra antipsykotika inte gör det. I och för sig påstås nu att kanske också Zyprexa har denna effekt.

Seroquel påminner lite grann om Leponex, eftersom det har ringa extrapyramidala biverkningar. Tröttheten med Seroquel är nog ungefärligen som Leponex och viktuppgången är knappt hälften.

Om man har gått upp mycket i vikt brukar man använda Zeldox oftast, som saknar viktuppgång och man brukar gå ner i vikt av det om man fått antipsykotikum som givit övervikt. Ett annat alternativ är Abilify, som har liten inverkan på vikten. Båda har mindre risk för trötthet. Problemet för dig som jag ser det är om du får tillräcklig effekt av andra antipsykotika än Leponex.