Haldol

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #492 av
Svar från i ämnet Haldol
Ja psykvården i sverige är inte så bra...Hoppas den blir bättre snart.

Admin, jag har tagit zeldox, zyprexa och risperdal i både "normaldos" och "lägre dos" men blivit väldigt trött och mått enormt dåligt av dem alla.

När jag fick Haldol så känner jag ingenting av tröttheten, jag känner mig pigg och utvilad, tankarna är normala igen. Är inte detta konstigt??

Sedan är jag ganska uppgiven när jag fått en medicin som verkligen hjälper mig, slipper trötthet och andra biverkningar, och sedan läser att den (Haldolen) har mycket stor risk att ge permanenta hjärnskador (tardiv dyskinesi)... usch jag som "tycker om" min Haldol....Trodde att jag kunde ta den utan problem en lång tid... :cry:

/sofia
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #493 av
Svar från i ämnet Haldol
Hej sofia igen!

Admin, jag skrev om min oro över Haldol till min läkare, och nu har han mailat tillbaka, verkar inte detta bra? :




"Den äldre typen av neuroleptikaläkemedel (typ Hibernal, Mallorol, Haldol, Trilafon) kan för några innebära ofrivilliga rörelser som långtidsbiverkan och då efter lång tids använding(15 - 20 - 30 år) och i höga doser, och ibland går denna biverkan inte bort trots att man slutar med medicinen i fråga. I vissa studier anges att upp till en femtedel av dem som tog dessa typer av neuroleptika mer än 15 år och med så höga doser som sällan används idag, kan riskera långtidsbiverkningar, varför man nog i regel försöker vara snabb på att sätta ut, eller byta ut dessa preparat mot andra sorter, om några tecken på långtidsbiverkningar skulle börja visa sig. De nyare generationerna av neuroleptika (typ Leponex, Zeldox, Zyprexa och Risperdal) anses inte kunna ge denna typ av långtidsbiverkningar, men alldeles säker kan man ju inte vara förrän efter ytterligare en 10 -15 år. Därför måste man vara uppmärksam även här. Rent allmänt används idag betydligt lägre doser av neuroleptika jämfört med för t ex 15 år sedan (då jag började i psykiatrin), och jag tror det är ett av skälen till att långtidsbiverkningar som inte går bort trots att behandlingen avbryts håller på att bli mer o mer sällsynta. I ditt fall (1 mg Haldol) anser jag att du inte har någonting att oroa dig över"



Håller ni med honom? Jag har ändå förtroende för honom då han är överläkare inom psykosteamet här i staden.

/sofia
Mer
20 år 2 månader sedan #497 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Jag håller inte riktigt med honom. Läkemedelsverket anser att restriktivitet skall råda i användningen av antipsykotika. Skall inte användas vid ångest, neuros, missbruk och depression, där effekten dessutom är dåligt bevisad. Bara vid svårare psykotiska sjukdomar skall de användas och då i lägsta effektiva dos. Om inga symptom på schizofreni funnits på 2-5 år skall man försöka långsamt trappa ner medicineringen och sluta med den.

Varför denna försiktighet? Jo, risken för tardiv dyskinesi. Enligt en artikel uppträder tardiv dyskinesi hos 5 % årligen vid behandling med gamla antipsykotika medan den är 0,5 % för den nya typen. Hos äldre är risken 25 % respektive 2,5 % dvs 5 gånger högre.
Läs artikeln här:
www.currentpsychiatry.com/2003_1 ... inesia.asp

Jag tror att när patentet på Risperdal går ut 2006 kommer det att användas i första hand eftersom det blir väldigt bllligt då. Jag menar att om en allvarlig biverkan verkar reduceras med 90 % är det anledning till att rekommmendera nya medel i alla fall för riskgrupper för tardiv dyskinesi. Det görs inte idag i Sverige och det är fel.

Admin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #498 av
Svar från i ämnet Haldol
Ok jag förstår vad du menar Admin. Jag tycker också att man kan använda antipsykotiska som "punktinsats" när det är som värst, och sedan trappa ner.

Risken för Tardiv dyskinesi är väl ungefär lika hög när det gäller alla gamla antipsykotiska? Tex Haldol, Trilafon osv?

Jag har en släkting som har diagnosen schizofreni, han har tagit Siqualone tabletter i många år, säkert 20 år minst. Men har inga tecken på Tardiv dyskinesi.

Sen undrar jag om det finns risk för Tardiv dyskinesi om jag endast tar 1 mg Haldol, och bara under 1 års tid och sedan trappar ner?

/sofia
Mer
20 år 2 månader sedan #502 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Hej!

Jag har läst lite mer om problemet och jag skall förklara hur det ligger till. Siffrorna jag presenterar är antaganden.
Vid 20 års ålder är den årliga risken: 0,5 %
Vid 70 års ålder är den årliga risken 5 %

Det innebär att årliga risken blir högre ju äldre man blir.
Men också ju längre tid man tar medicinen ju större risk har adderats t.ex. en 30 åring som tagit det i 10 år har totalt haft 5 % risk. Men detta innebär också att man kan få tardiv dyskinesi efter kortare tidsbehandling, men risken är väldigt liten procentuellt sett om man är ung.

Du missförstod nog mig. Jag menar inte alls att antipsykotika skall vara korttidsbehandling. Däremot har man inte haft några symptom på 2-5 år kan man överväga nedtrappning. När man gör det skall man tänka på riskerna det kan innebära. Har man ett bra jobb, som man trivs med och är under 50 år skulle jag tveka att trappa ner.

Jag tror själv att Läkemedelsverket överdriver behovet av nedtrappning eftersom 50-75 % slutar med antipsykotika på egenhand. De som främst kan överväga nedtrappning är nog de i 40-60 års åldern. Det inträffar då ofta en förbättring samtidigt som biverkningsrisken ökar något.

Risken för tardiv dyskinesi beror på dosen. Haldol och Trilafon, som tillhör lågdospreparaten har nog likartad risk för tardiv dyskinesi. Men högdospreparaten som Hibernal och Mallorol ger mindre extrapyramidala biverkningar och sannolikt mindre risk för tardiv dyskinesi också.

Admin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #503 av
Svar från i ämnet Haldol
Ok tack!
Då förstår jag hur du menar. Jag har för mig att jag läste att du tar Trilafon? Är du inte rädd att få dessa biverkningar? Trilafon är väl ett lågdosneuroleptika?

Känner du till Siqualone?

/sofia