Ända medicnen som fungerar för mig...

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9698 av
Jag har diagnosen hebefren schizofreni... har prövat de flesta preparaten bl.a. Leponex, Risperdal, Seroquel, Zyprexa, Cisordinol & Trilafon
men inget av dom hjälper... kanske känner mig lite bättre då och då, det ända som hjälper för mig i längden och utan biverkningar(förutom lite trötthet på kvällen) är cannabis, någon annan som känner liknande?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9699 av
Föresten, någon som vet hur man kan gå till väga för att få recept på det?
Har hört att det nu ska vara möjligt i Sverige att få det på recept, så man slipper vara olaglig även när man är i Sverige och röker. :-/
Mer
19 år 2 månader sedan #9742 av bara_på_låtsas
Jag och många fler känner precis som du. Jag vill har använt cannabis som medicin i 5 år och har inte mycket negativt att säga om det. Funkar på alla symptom, helt underbart. Men det är ju fortfarande olagligt...det enda med THC som är det minsta lagligt i sverige just nu är syntetiskt THC i tabletter som dom testar på några få männiksor om lider av reumatism...inget annat. Du får flytta utomlands eller fortsätta smyga med det.

Vi har haft många diskussioner om cannabis här sen jag blev medlem, och hur är det nu då? ÄR cannabis den psykiska dödsdrogen eller funkar den faktiskt? Staten och folk som aldrig testat brukar säga; Du KOMMER få haschpsykos, och du KOMMER att må SÄMRE! Medans en person som ignorerat dessa påståenden ofta verkar säga; Cannabis lindrar mina symptom bättre än något annat.

Vem ska man tro på? :tänk
Mer
19 år 2 månader sedan #9750 av Admin1
Det finns de som säger att cannabis hjälper, men det sågs vara bara en kortsiktig effekt. På lite längre sikt kan det leda till försämringar. Jag vill minnas att det finns folk här, som har väldigt negativa erfarenheter av cannabis på lite längre sikt. De har skrivit om det i forumet tidigare.

Annars vet man att missbruk ökar återfall i psykos med 3-4 gånger. Det skapar sociala problem t.ex. hemlöshet och kriminalitet. Att ha diagnosen schizofreni och dessutom missbruk gör det svårare att få hjälp i vården, eftersom man inte är så bra på att behandla s.k. dubbeldiagnoser. Det är nog bäst att försöka hålla sig borta från allt vad som liknar missbruk. Schizofrenin är tillräckligt tuff att hantera i sig.
Mer
19 år 2 månader sedan #9897 av Undrande

Admin1 skrev: Det finns de som säger att cannabis hjälper, men det sågs vara bara en kortsiktig effekt. På lite längre sikt kan det leda till försämringar. Jag vill minnas att det finns folk här, som har väldigt negativa erfarenheter av cannabis på lite längre sikt. De har skrivit om det i forumet tidigare.



Men antipsykotiska är kortsiikt det med. Tar du inte pillren får du problem.
Röker du inte får du problem, OM det nu funkar på just dig.
Canabis verkar allså fungera som ett antipsykotikum, men, samtidgt kan det allså förvärra problemen, just som en del antipsykotika inte heller passar en individ utan antigen förvärrar eller iaf inte hjälper.

Annars vet man att missbruk ökar återfall i psykos med 3-4 gånger.


Troligen, men det gör väl alla stressfaktorer? Och jag känner många som är "galna" och inte alls "medicinerar" rimligt utan blamndmissbrukar extremt. Klart det händer grejer.

Det skapar sociala problem t.ex. hemlöshet och kriminalitet.


Nje, det är väl mer samhällets villlkor som gör det? Jag vet ingen som blivit hemlös eller kriminell(dvs, rånar, stjäl, misshadlar osv) av cannabis, däremot är det vanligt med amfetamin, och, en del verkar bli sådana av antidepp osså, däribland jag.

Att ha diagnosen schizofreni och dessutom missbruk gör det svårare att få hjälp i vården, eftersom man inte är så bra på att behandla s.k. dubbeldiagnoser. Det är nog bäst att försöka hålla sig borta från allt vad som liknar missbruk. Schizofrenin är tillräckligt tuff att hantera i sig.


Men då borde man kunna få diagnosen "missbrukare av antipsykotika" också. Tyvärr så verkar vården se missbrukare som en sorts värdelösa svin. Cannabis är lite en mix av benzo och antipsykotika, när det fungerar som det "ska" men det gör det naturligtvis inte på alla.

jkag ska nog själv prova att röka lite ikväll o se om jag mår bättre faktiskt.