Fluanxol

Mer
20 år 2 månader sedan #582 av D
Svar från D i ämnet Fluanxol
Ja det tycker jag också. Jag ska passa på att antingen börja på en kurs eller på ett gym. Anledningen till att FK införde möjligheten att bekosta kurs/träning var att unga människor med långtidshandikapp ska komma igång med något som dom kanske inte haft råd med självt.
Mer
20 år 1 månad sedan #590 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fluanxol
Hej!

Kurser låter intressant. En kurs om att reparera och uppgradera datorer skulle nog de flesta ha nytta av. Också kurser om att använda datorn är nog värdefulla.

Admin
Mer
20 år 1 månad sedan #594 av D
Svar från D i ämnet Fluanxol
Javisst, datakurser är nyttigt. Både hårdvara och kanske även mjukvara, dvs. lära sig olika program för dem som vill det.

Även matlagningskurser kan vara nyttigt tror jag. Där man får lära sig att planera sina inköp samt laga enkel och billig mat. :rolleyes:
Mer
20 år 1 månad sedan #600 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fluanxol
HeJ!

Du har helt rätt att matlagningskurser är väldigt viktiga och både av ekonomisk och näringsmässig orsak. Många äter nog väldigt bristfällig och fel kost, vilket kan leda till övervikt, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Det finns förresten ett dataprogram Koll på maten, som utvecklats i Uppsala för psykossjukdomar:

www.akademiska.se/templates/a_av ... __5229.asp

De har också Koll på vardagen, som är en patientutbildning.

Admin
Mer
20 år 1 månad sedan #605 av D
Svar från D i ämnet Fluanxol
Jag kollade länken, men det verkar ganska dyrt. 870 kr om jag inte uppfattat det fel? :rolleyes:
Mer
20 år 1 månad sedan #613 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fluanxol
Det stämmer att det är dyrt, men tanken är kanske att RSMH och Schizofreniförbundet skall köpa in det till sina klubbhus. Många av klubbhusen har ju datorer, som är tillgängliga för besökare.

Det finns också en patientutbildning - Koll på vardagen, som kostar 740 kr. Det kan köras via webläsare också. Synd att inte landstingen utnyttjar utbildningsmöjligheterna som finns via Internet. Ganska många har ju inte fått någon patientubildning alls. För dem är ju inte 740 kr så mycket pengar. Att dra igång en kurs blir ju ganska dyrt med lokaler och lärare mm.

Admin