Atypiska antipsykotiska läkemedel

Mer
15 år 6 månader sedan #157303 av Admin1
Det är ganska stora skillnader i effekt och biverkningar mellan olika atypiska antipsykotika. Bäst antipsykotisk effekt har Leponex och sedan Zyprexa och Risperdal. Bäst vid depression är Seroquel, Zyprexa och Risperdal. Vid ångest är nog Seroquel bäst. Vid kognitiva symptom är Leponex och Abilify bäst. Störst viktökning har Leponex och Zyprexa. Vid extrapyramidala biverkningar är Leponex och Seroquel att föredra. De som kemiskt är besläktade är Leponex, Seoquel och Zyprexa. Invega och Risperdal är väldigt lika också.
Mer
15 år 6 månader sedan #157333 av Buster136

Har du prövat Abilify? Det fungerar lite annorlunda än de andra... det är en dopaminstabilisator som både höjer och sänker dopamin på olika ställen i hjärnan... de andra medicinerna bara blockerar dopamin... (och har lite olika effekt på annat som serotonin och prolactin)

Nej, jag har inte prövat Abilify. Jag äter för tillfället Risperdal, men min korkade läkare föreslog att jag skulle byta till Invega. Vad har jag för nytta av en läkare som går på läkemedelsbolagens reklamkampanjer?
Mer
15 år 6 månader sedan #157647 av Admin1
Det är nog ingen idé att byta till Invega för det är i princip samma sak som Risperdal. Risperdal kommer att förlora patentet om ett par månader och bli väldigt billigt så det är bättre att använda det.