Atypiska antipsykotiska läkemedel

Mer
15 år 5 månader sedan #157114 av Buster136
Jag har hört att alla sådana läkemedel är så lika varandra att det inte går att se någon skillnad i effekt och biverkningar. Sessutom liknar de varandra rent kemiskt. Så om din läkare rekommenderar dig en annan medicin så beror det nog på att hon/han är okunnig om dessa fakta. :rolleyes:
Mer
15 år 5 månader sedan #157116 av Geta
Hej Buster136 och välkommen!
Är inte så bevandrad i mediciner så att jag kan bemöta
ditt påstående.
Mer
15 år 5 månader sedan #157130 av Ready
Dem atypiska medicinerna är väl dem senare tror jag. Det är stor skillnad i effekt och biverkningar på dem. Abilify och Zyprexa är till exempel inte lika varandra.
Mer
15 år 5 månader sedan #157149 av tryskey
de är säkert väldigt lika varandra, men våra kroppar är rätt olika. Av precis samma medicin får vissa väldigt mycket biverkningar och andra nästan inga alls, det är väldigt individuellt. Ofta behöver man hitta precis det preparatet som passar bäst för just din kropp. Väldigt små skillnader mellan mediciner kan göra stora skillnader mellan olika individer.
På det sättet är det ju bra att läkarna försöker hitta just det som ger minst biverkningar i utbyte mot bäst effekt. Därmed inte sagt att de alltid lyckas, ibland blir det ju bara rena kemilabbet.
men att möjligheten finns är väl rätt vettig. OM alla skulle vara hänvisade till exakt samma preparat, skulle det ju inte finnas något utrymme för våra individuella avvikelser och reaktioner på exakt samma substans.
Mer
15 år 5 månader sedan #157158 av Buster136
tryskey,

Jo, det tråkiga är att jag är en av de där få som är väldigt känslig för biverkningar så att det ena läkemedlet är det andra likt utifrån hur min kropp reagerar.
Mer
15 år 5 månader sedan #157175 av Isa-Alise
Har du prövat Abilify? Det fungerar lite annorlunda än de andra... det är en dopaminstabilisator som både höjer och sänker dopamin på olika ställen i hjärnan... de andra medicinerna bara blockerar dopamin... (och har lite olika effekt på annat som serotonin och prolactin)