medicinmotagningen

Mer
20 år 2 månader sedan #559 av hj
medicinmotagningen skapades av hj
jag måste gå på en medicin motagning en gång i veckan för att hämta ut mina mediciner,behöver inte ens gå till apoteket längre eftersom jag blev "övertalad" att skriva under en fullmakt så att dom sköter detta åt mig,tycker att det känns lite jobbigt ibland eftersom jag blir låst vid detta varje onsdag,vad tycker ni andra? är det fler här som går på en motagning?för mig är det lite som att när jag kommer dit,visar mitt frikort i receptionen tar min nummerlapp,växlar några ord med andra som väntar med sina dosetter eller på sprutan,när det blir min tur så möter jag sjuksköterskan så har hon mina mediciner klara,hon granskar dosetten!ger mig nya,kommenterar eller antecknar(om jag slarvat!)och sen tack och adjö "ses nästa onsdag hasse!"går därifrån med veckans mediciner men känner mig ändå tom :cry:
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #564 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet medicinmotagningen
För mig låter det lite grann som förmynderi, som om du inte skulle klara av att sköta medicineringen på egen hand. Som jag ser det är det en nervärdering av din person. Om du vill återfå lite självkänsla kanske du måste påpeka detta, förutsatt att du är kapabel att sköta medicinering själv.
Mer
20 år 2 månader sedan #565 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet medicinmotagningen
Jag har aldrig hört talas om denna rutin. Däremot vet jag att psykiatrikerna skriver ut ApoDos ibland. Det är apoteket som förpackar läkemedlen i en slags engångsdosett. Man hämtar ut det på apoteket varannan vecka.

Det finns somliga som har dåligt minne som delsymptom och därför inte kommer ihåg att ta sin medicin. De tänker ta sin medicin, men sedan spelar minnet ett spratt och de glömmer bort det. Efteråt tror de att de tagit den fast de egentligen bara tänkt göra det. De blandar ihop sakerna alltså.

Jag är inte negativ till detta arrangemang som du har. Det har en del positiva saker med en regelbunden kontakt särskilt när man nyligen insjuknat. Många lever ett isolerat liv och en kort pratstund en gång i veckan kan kanske vara bra och rent av uppskattat av många.

De som får Leponex tar blodprov en gång i månaden. För de med Leponex är självmordsrisken 80 % lägre än andra antipsykotika. Jag tror att det kan vara den täta kontakten p.g.a blodkontrollerna som bidrager till detta delvis i alla fall.

Har du överdoserat eller avbrutit medicineringen innan de började med detta?
Får du betala extra för det?

Admin
Mer
20 år 2 månader sedan #566 av Hannah
Hej!
Hade det likadannt i ca 5 års tid. Först fick jag gå 2 gånger i veckan men efter ett tag blev det en gång.
Tycker att det var hemskt. Kände mig mindre värd och att dom inte hade nåt förtroende för mig.
Men efter mycket tjat fick jag apodos som jag hämtar på apoteket var fjortonde dag. inte mycket bättre det men dom har bättre öppettider.
Fast nackdelen med det är att det är uträknat på tabletten hur mycket jag ska äta och man kan inte ta nån extra tex sobril när det är extra jobbigt, förr kunde jag få nån extra men inte nu.
Vill hellre ha burkarna hemma men det får man väl aldrig uppleva.
suck
Mer
20 år 2 månader sedan #567 av hj
Svar från hj i ämnet medicinmotagningen
tack för alla svar! jag känner själv att detta är någon sorts förmynderi.Visst jag träffar medpatienter på det här sättet det är trevligt dricker lite kaffe småpratar , fick höra igår att det slarvas med deras medicin listor det läggs fel piller i fel fack eller inga alls i andra fack osv, vill bara säga att jag har alltid klarat medicineringen själv innan!men min läkare envisades och sa att jag måste gå dit pga att dom vill ha "koll"på hur jag är och mår,samt att jag har bristande impulskontroll :?: kan förstå det där delvis men å andra sidan,så skulle jag kunna stoppa i mig hela dosseten med en gång om jag ville hypotetiskt sett eller spola ner dom i toaletten och sen säga att jag har tagit dom, tillhör även den kategorin som tror att jag tagit medicinen fast jag bara tänkt på det.Visste inte att apoteket hade nåt som kallas apodorm .? det måste vara lika illa det! håller med hannah ang extra sobril att man förr kunde ta en extra sobril om man behövde detta,men det har jag försökt med dosetten,tagit morron dagens dos dagen innan om jag velat ha en extra,men då har jag mindre av mina xanor nästa morgon*suck*.Det kostar ingenting extra för mig eftersom jag har frikort men jag tror att det kostar 60 kr per tillfälle hj :)
Mer
20 år 2 månader sedan #572 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet medicinmotagningen
Apotekens dosetter är oftast gjorda med maskin och varje dostillfälle är förpackad i en liten påse, som är märkt med datum och tid då man skall ta den. Fördelen med maskinen är att det blir färre fel än om man doserar manuellt. För läkemedel som tas vid behov dvs extra brukar man få på recept som burk. Det är mest äldre som får apotekens dosetter.

Bensodiazepiner som Xanor och Sobril verkar ångestdämpande, men kan också vara beroendeskapande. Det kan vara svåra att sluta ta när man väl börjat med dem. Det finns andra läkemedel utan beroendeskapande effekt mot ångest. Jag tycker själv att Cipramil har god och snabb effekt mot ångest hos mig.

Det finns också Självhjälpsråd mot ångest:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... rka-angest