medicinmotagningen

Mer
20 år 2 månader sedan #574 av hj
Svar från hj i ämnet medicinmotagningen
hej! vill bara säga att det är ett dilemma med dom här benzodiazepinerna,har fått dom i ett par år nu, först sobril/oxascand sen stesolid nu xanor 1mg "vid behov"3ggr dagligen (enligt dossetten) och nitrazepam 10mg till natten +nozinan!(gillar inte nozinan dagen efter).Sa till läkaren att jag var lite orolig särskilt om nitrazepamen då jag läst att det är väldigt lätt att bli beroende av dom,då sa läkaren"äh de e ingen fara när du nu äter i terapeutiska mängder"jag vet inte vad jag ska tycka,benzo är väldigt effektiva vid ångest men toleransnivån ökar ju så jag känner rent fysiskt att jag behöver mera.En av mina läkare som jag haft sa att"det är billigare att låta patienten få ha sina benzo än få patienten att sluta med dom pg av att en avgiftning kostar för mycket!?!".Mot ångesten har jag även flytande theralen dom e ok som komplement.Jag skulle vilja ha heminevrin till natten istället är det nån som har någon erfarenhet av dom?somnar man? är dom bra?har hört att andra har fått dom.
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #575 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet medicinmotagningen
Många mediciner är beroende framkallande och måste därför tas i högre och högre doser. Enda sättet att få full verkan av dessa mediciner är att endast använda dom i nödfall. En av mina käpphästar är att jag vet att anti-psykotiska mediciner är beroende framkallande. Min läkare förnekar naturligtvis detta, men varför har man då ökat min Risperdal från 2mg till 3mg och nu 4mg om dagen? Faktum är att jag känner mig mer normal nu när jag tar 4mg jämfört med första två åren då jag tog 2mg.
Mer
20 år 2 månader sedan #578 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet medicinmotagningen
Om du har stora svårigheter med sömnen har jag en del goda råd.

Drick inte kaffe, te eller coca cola efter kl 16. De innehåller koffein och piggar upp.

Om man har svårigheter att somna kanske du skulle använda ett antipsykotikum som ger trötthet t.ex. Zyprexa. Då kanske du slipper använda sömnmedel.

Som sömnmedel använder jag Propavan, som inte ger trötthet dagen efter.Det är inte beroendeframkallande.

Mot ångest så finns det Buspar, som inte är beroendeframkallande. Det finns också psykologiska behandlingar med kognitiv beteendeterapi, som har effekt mot ångest.

För att ett läkemedel skall vara beroendeframkallande så skall doshöjning ske i doser som vida överskrider de man använder normalt. Dessutom skall det inte gå att sluta ta medicinen p.g.a abstinensreaktion. Antipsykotika har inte alls sådana egenskaper.

Admin
Mer
20 år 2 månader sedan #580 av hj
Svar från hj i ämnet medicinmotagningen
Hej igen! Jag skulle vilja ändra lite i min medicinering men min läkare vägrar att vika sig ett enda tum vad det gäller min medicinering, jag har till och med frågat honom om det går att få zeldox istället för mallorol för att jag är orolig för ännu mer viktuppgång,men han bara sa att -"vad spelar det för roll vilken neuroleptika du har?"-"dom är samma medicin allihopa du kan gott och väl hålla dig till dina mallorol,dessutom så har du nozinan vid behov!".Buspar är det ett anti deppressivt? min medicinering är morgonen mallorol 50mg+tegretol 200mg+xanor 1mg ,eftermiddag mallorol 50mg+1mg xanor,kväll 50mg mallorol+1mg xanor+200 mg tegretol natt 50mg mallorol+25mg nozinan+10mg nitrazepam+theralendroppar! Har svårt för dom här äldre preparaten blir helt förstörd av dom(struntar i dom ibland)speciellt nozinan! :evil: .Förstår av andra att zyprexa ska vara bra men som sagt så vägrar läkaren vika sig ett tum! Jag kan på stå att jag är benzodiazepin beroende,kan inte vara utan dom, så buspar är den bra för ångest? har ett annat problem som jag måste ta upp här på forumet,nämnligen det att mina mediciner har fått mig att helt tappa lusten :cry: det funkar inte,känner mig som en kastrat(ungefär)är det nånting jag kan ta upp med min psykiatriker eller måste jag vända mig nån annan stans? vänliga hälsn hj
Mer
20 år 2 månader sedan #583 av D
Svar från D i ämnet medicinmotagningen
Oj det var en massa mediciner du har!

Konstigt att din läkare resonerar så. De flesta reagerar olika på olika mediciner, även om det faller inom samma "grupp" (neuroleptika i detta fallet).

Själv mådde jag inte heller speciellt bra på nozinan tex. Zeldox fungerade inte heller på mig. Det kan alltså vara svårt att hitta en medicin och dosering som passar. Själv är jag mkt medicinkänslig, så efter att ha hittat en passande medicin visade det sig att jag inte tolererade normaldosen. Detta innebär att jag tar en mkt liten dos för att inte bli dålig på det ena eller andra sättet.

Medicinering är mkt individuellt som sagt, så jag tycker nog att du ska ta ett snack med din läkare igen. Om han inte lyssnar på dig så finns alltid möjligheten att byta läkare.

Det bör vara av största vikt att samspelet mellan läkare och patient fungerar bra.

Lycka till!
Mer
20 år 2 månader sedan #584 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet medicinmotagningen
Hej!

Buspar är inte antidepressivt och ej beroendeskapande. Nackdelen är att det förebygger ångest och därför ger det inte effekt direkt.

Doseringen av Mallorol påminner mig om hur det ofta var på 80-talet dvs många doseringstillfällen. Jag tycker du borde ha en högre dos Mallorol till natten, eftersom Mallorol är sederande och du har problem med sömnen.

Jag tycker också att du skall ta upp med honom att behandlingen verkar ålderdomlig och att du skulle vilja ha en enklare dosering, som gör att det är lättare att komma ihåg att ta medicinen. En tablett antipsykotikum till natten är lättare att komma ihåg än fyra tabletter under dagen.

Du kan ju också ta upp att medicinen har sexuella effekter som är störande samt dessutom att det finns en lag som ger patienten medbestämmande vad gäller valet av läkemedel. Lagen kom 1982, så han borde känna till den.

Tegretolen varför få du den? Har du problem med kramper?

Lycka till!

Admin