Fördummande mediciner?

  • Sebastian-
  • Besökare
  • Besökare
15 år 5 månader sedan #161310 av Sebastian-
Svar från Sebastian- i ämnet Fördummande mediciner?

Sebastian- skrev: Trilafon är helt klart fördummande. Nu när jag tvingas ta denna vämjeliga skitmedicin kan jag knappt resonera alls och jag har svårt att uttrycka mig. Tidigare kunde jag uttrycka mig normalt men nu resonerar och skriver jag som en idiot. Kommer sluta ta den såfort det finns möjlighet till det.


+ det går inte att läsa heller.
Mer
15 år 5 månader sedan #161316 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fördummande mediciner?
Innan de första medicinerna kom, klorpromacin (hur stavas det? Klorpromazin?) och då hibernal, så fick man efter ett skov (akut sjuk igen) en demens av intellektet som blev bestående.

Men de nyare medicinerna gör att skadorna inte blir bestående utan att man får tillbaka den intellektuella nivån man hade innan skovet.l

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 5 månader sedan #161317 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Fördummande mediciner?
Uppriktigt sagt, tror ni inte själva sjukdomen gör att fördumningen sker.
Jag har aldrig haft den riktiga ambitionen att ta reda på alla uppgifter för att klara skolan. Har bara tagit itu med de saker jag har orkat med i min takt. Vilket alltid har inneburit en eftersläpning i studietakten. Så fördumningen är nog snarare genetiskt beroende på sjukdomsfaktorn.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 5 månader sedan #161321 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fördummande mediciner?
Men Jocke, det är ju exakt vad jag menar, men det gäller att ha en något underdimensionerad medicinering, för annars fördummar medicinen i sig.

Detta att alltid ligga med för lite medicniering gör att intellektet blir mycket skarpare utan att man för den sakens skull bränner ut sig! Det är en balansgång Jocke.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 5 månader sedan #161352 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fördummande mediciner?
Jag har aldrig läst att antipsykotika sänker IQ. Vid schizofreni ser man en sänkning ofta av IQ med 10 enheter år innan insjuknandet redan dvs då man inte använder antipsykotika. Om läkaren hade rätt skulle sänkningen av IQ ske i samband med att medicineringen påbörjas, men så är det alltså inte.
Mer
15 år 5 månader sedan #161363 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fördummande mediciner?

Admin1 skrev: Jag har aldrig läst att antipsykotika sänker IQ. Vid schizofreni ser man en sänkning ofta av IQ med 10 enheter år innan insjuknandet redan dvs då man inte använder antipsykotika. Om läkaren hade rätt skulle sänkningen av IQ ske i samband med att medicineringen påbörjas, men så är det alltså inte.


Möjligtvis Admin, men håll med om att man inte tänder på alla cylindrar när man är neddrogad av mediciner! Detta är ett faktum, det att mediciner, i en icke adekvat för hög dos fördummar oerhört! Så till den milda grad så du kan inte ana det om du inte varit med om det! Dessutom vet du om det, när du har det så.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum