Drastisk avslutning av medicin

Mer
19 år 1 månad sedan #10215 av Bortajag
Jag har hört massa gånger att man inte själv skall avsluta en medicinering, och då speciellt inte drastiskt och under en dag.

Men vad händer egentligen om man gör det?
Risk att psykosen/depressionen kommer tillbaka? Eller värre saker?

Slutade själv med risperdal och remeron på eget bevåg och måste säga att jag mådde rätt risigt ett par månader efter. Blev väldigt deprimerad, men det gick som tur var över.
Mer
19 år 1 månad sedan #10224 av maya
Svar från maya i ämnet Drastisk avslutning av medicin
Jag har drastiskt slutat med medicin ett antal gånger. Då har hallucinationerna kommit tillbaka efter ett tag, smygande. Jag har fått veta av olika läkare att risken är att det blir svårare och svårare att få medicinen att fungera igen om man slutar för många gånger. I alla fall sa de så när jag fick risperdal och sen zyprexa. Vad gäller remeron vet jag inte. Den slutade jag med eftersom jag inte alls mådde bra av den!
Mer
19 år 1 månad sedan #10225 av Geta
Svar från Geta i ämnet drastisk avslutning av medicin
Det är nog inte det att medicinen slutar
fungera om du gör för många uppehåll.
Risken är att du kommer i för många
förvirringstillstånd som är svåra att reda ut.
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10227 av Guest
Svar från Guest i ämnet Drastisk avslutning av medicin
Det går väl inte att avsluta en medicinering hur som helst? Zyprexa, ex vis...Den ger väl fruktansvärda abstinensbesvär om man slutar med den tvärt?

Som bensodiazepiner, fast värre?


Är det någon som tvärt slutat med Zyprexa och lyckats hålla sig fri från skitet?

Jag har ätit 2. 5 mg/dygn av den sedan mars-99 och skulle gärna vilja klara mig UTAN någon medicin, särkilt olanzapin.

Är 24 år och har OCD. (Helvetiska symmetri-och hälsotvång och nervbesvär.)


Är inte Zyprexa en jävligt tillvänjande medicin? :(


Tacksam för hjälp.


Björn
  • Axons
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10234 av Axons
Svar från Axons i ämnet Drastisk avslutning av medicin
Jag slutade tvärt med Zyprexa efter ca två månaders användning och det som hände var att jag blev deprimerad och orolig, men efter 2-3 måndader så återgick allt till det normala.
Mer
19 år 1 månad sedan #10240 av Admin1
Om alla skulle sluta med antipsykotika skulle 90 % få återfall i psykos inom 1-2 år. Det är små odds att kunna sluta utan att det kommer surt efter. Det pratas också nu ofta att medicineringen alltid skall trappas ner långsamt för att inte en psykos skall flamma upp igen. Att sluta tvärt är nog inte lika vanligt idag som det var förr.

När en medicinering avslutas tvärt kan ibland negativa effekter uppstå - utsättningssymptom. Det är inte så väl studerat men i FASS finns nu ett nytt kapitel om detta. Där finns ett avsnitt om de problem som kan uppstå när man tvärt avslutar sin antipsykotiska medicin. För antipsykotika anses utsättningssymptom som välkända. Besvären kan vara kortvariga och komma efter 2-4 dagar eller långvariga och komma efter 1-2 veckor.
Du kan läsa mer om de olika symptom som kan uppträda på länken nedan.

www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... ipsykotika