Botmedel mot schizofreni?

Mer
15 år 4 månader sedan #169586 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Botmedel mot schizofreni?
Ready,

Jag känner till fem nya typer av antipsykotika, som håller på och testas, men det kan finnas fler.

Ett preparat som stimulerar glutamat-receptorer har effekt på positiva och negativa symptom, men ger ingen viktökning.

Ett annat antipsykotika, som påverkar glycin i hjärnan har hos försöksdjur haft effekt på positiva och kognitiva symptom. Det skall snart pröva effekten på människa.

Fosfodiesterashämmare har på försöksdjur hämmat positiva och kognitiva symptom. Det skall snart testas på människa.

Ett nikotinlikt läkemedel testas snart på människa, därför hos försöksdjur har det haft effekt på kognitiva och positiva symptom.

Den nya typen verkar via muskarinerga acetylkolinreceptorer och har effekt närmare bestämt på M4-receptorerna. M4-receptorerna verkar påverka både dopamin och glutamat i hjärnan, vilka är påverkade vid schizofreni.

pubs.acs.org/cen/science/86/8637sci2.html
www.nature.com/nrd/journal/v7/n1 ... d2689.html
Mer
15 år 2 månader sedan #184889 av Buster136
Svar från Buster136 i ämnet Botmedel mot schizofreni?
Är inte det här bara en fortsättning på den (ö)kända katekola-hypotesen som forskarna förde fram på 50-talet. Dvs. att det var ett speciellt hormon som orsakade schizofreni. Den hypotesen vederlades i början på 60-talet av några kostexperter som tittade på maten som de "schizofrena" åt och kom fram till att hormonet skapades av en dålig kost.
Mer
15 år 2 månader sedan #185004 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Botmedel mot schizofreni?
Den katekola hypotesen finns ej längre. Den hypotes som dominerar nu är dopamin-glutamat hypotesen. Dagens antipsykotika verkar enbart på dopamin, men morgondagens antipsykotika gissar jag verkar på glutamat. De kan ha effekt också mot kognitiva och negativa symptom. Ett av preparaten, som nämndes ovan har nyligen visats sakna effekt vid schizofreni så det är inte säkert att alla nya preparat kommer att fungera.
Mer
15 år 2 månader sedan #185023 av Buster136
Svar från Buster136 i ämnet Botmedel mot schizofreni?
Fast poängen är ju att alla de här preparaten som man plockar fram är ett försök till förfining av katekola-hypotesen, men den har ju som sagt redan blivit vederlagd. Det jag försöker säga är att psykiska sjukdomar är av en kvalitativt annorlunda art än de somatiska sjukdomarna och att det är mera fruktbart att vända sig till den psykologiska vetenskapen än den biokemiska för att få bot för sina symtom.
Mer
15 år 2 månader sedan #185103 av Ready
Svar från Ready i ämnet Botmedel mot schizofreni?
Admin1,

Tack för ditt svar. Det känns som om allt hopp står till forskningen.
Mer
15 år 2 månader sedan #185115 av w200i
Svar från w200i i ämnet Botmedel mot schizofreni?

Buster136 skrev: Fast poängen är ju att alla de här preparaten som man plockar fram är ett försök till förfining av katekola-hypotesen, men den har ju som sagt redan blivit vederlagd. Det jag försöker säga är att psykiska sjukdomar är av en kvalitativt annorlunda art än de somatiska sjukdomarna och att det är mera fruktbart att vända sig till den psykologiska vetenskapen än den biokemiska för att få bot för sina symtom.


Det där tror jag väldigt mycket på. Satsa större delen av tiden på psykologiska vetenskapen, än den biokemiska för att försöka eliminera symptomen.