Tror min läkare gjort fel

Mer
15 år 4 månader sedan #169447 av Judalon
Svar från Judalon i ämnet Tror min läkare gjort fel
Förlängd qtc tid är inget vidare. Om man har en qtc tid närmare 500 ligger man nära av-block 1, vissa signaler kommer inte fram genom hjärtats retledningssystem. Om man säger att man kan börja vid 450 och gå upp mot 500, då är det nog lite ugglor i mossen. Det finns dock värden som ska viktas mot varandra och den biten kan jag inte, men ju högre värde desto desto större chans att man får av-block.
Mer
15 år 4 månader sedan #169459 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Tror min läkare gjort fel
Jag hittade detta i fass.

- Om ett QTc- intervall på mer än 500 msek registreras under behandling med sertindol, ska sertindolbehandlingen avbrytas.

Så det borde stämma tycker man.

Anchored in Christ ✟

Mer
15 år 4 månader sedan #169468 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Tror min läkare gjort fel
Hm, fast det e klart ... de kanske menar att man måste sänka dosen om det går över 450, men det har jag inte hittat.

typiskt... antagligen finns det nån sån regel. Typ bara att om det når 500 måste man sluta omedelbart.

Anchored in Christ ✟

Mer
15 år 4 månader sedan #169471 av Judalon
Svar från Judalon i ämnet Tror min läkare gjort fel

zoidar skrev: Jag hittade detta i fass.

- Om ett QTc- intervall på mer än 500 msek registreras under behandling med sertindol, ska sertindolbehandlingen avbrytas.

Så det borde stämma tycker man.


Du behöver inte skutta runt och tro att hjärtat ska stanna i detta nu. Jag vet att det inte låter så tröstande men hjärtblock delas in i tre grupper där nr 1 är den lindrigaste där de flesta signaler går igenom, majoriteten av signalerna går igenom. Vid nr. 3 går inga signaler igenom men det kommer inte att hände du vet nu, inom de närmaste minuterna eller tills du hinner träffar läkaren. Men orolig blir man ju.
Mer
15 år 4 månader sedan #169473 av Judalon
Svar från Judalon i ämnet Tror min läkare gjort fel

zoidar skrev: Hm, fast det e klart ... de kanske menar att man måste sänka dosen om det går över 450, men det har jag inte hittat.

typiskt... antagligen finns det nån sån regel. Typ bara att om det når 500 måste man sluta omedelbart.


Du får se vad som händer helt enkelt.
Mer
15 år 4 månader sedan #169508 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Tror min läkare gjort fel

Judalon skrev:

zoidar skrev: Hm, fast det e klart ... de kanske menar att man måste sänka dosen om det går över 450, men det har jag inte hittat.

typiskt... antagligen finns det nån sån regel. Typ bara att om det når 500 måste man sluta omedelbart.


Du får se vad som händer helt enkelt.


Ja, orolig är jag inte... bara ledsen för min läkare hade nog rätt.

Tack Judalon!

Anchored in Christ ✟