Äntligen frisk

  • Ante
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10389 av Ante
Äntligen frisk skapades av Ante
För ett halvår sedan blev jag sjuk och inlagd. Då fick jag medicinen Risperdal. I flera månader har jag nu varit frisk, inga röster eller nån paranoia. Så för en månad sen sänkte jag från 2-1 mg för jag har ju bara en massa biverkningar - stelhet orkeslös, viljelös och annat!

Det hände ingenting så jag satte ut det sista också och har klarat mig i flera veckor nu... Skönt att slippa medicinen.

Är det vanligt att man blir blir helt återställd som jag? :D
Mer
19 år 1 månad sedan #10396 av maskrosman
Svar från maskrosman i ämnet skönt att höra!
grattis! verkligen roligt att höra att det går att må så bra!
jag har ingen erfarenhet av antipsykotika, så tyvärr kan jag inte dela med mig av ngn erfarenhet på det området. Däremot känns det nu som att jag kanske borde prova, om inte biverkningarna är alltför handikappande.
mvh
maskis
Mer
19 år 1 månad sedan #10399 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Äntligen frisk
En del som insjuknar i psykos blir friska ganska fort. För att t ex få diagnosen schizofreni måste man vara sjuk i minst sex månader. Jag har varit sjuk i drygt åtta år och har kommit en bra bit på vägen mot tillfrisknande. Om det fortsätter att gå åt rätt håll räknar jag med att vara i stort sett frisk om 2-5 år. Tyvärr krävs det nog även att det kommer ut en bra ny medicin som jag får full effekt av.
Mer
19 år 1 månad sedan #10420 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Äntligen frisk
Jag har för mig att jag läst att hälften av psykoserna övergår i schizofreni. Det innebär att ganska många har kortvariga övergående psykoser. Har du slutat med medicinen på egen hand eller i samråd med läkaren? Om man slutar på egen hand är nog risken större för att få återfall än om man gör det i samråd med sin läkare.
  • Ante
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10427 av Ante
Svar från Ante i ämnet Äntligen frisk
Jag har slutat på egen hand, men det fungerar ju - jag har inte tagit något på några veckor nu och det fungerar - vaknare...
Mer
19 år 1 månad sedan #10429 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Äntligen frisk
Hej Ante! Jag har tidigare försökt sluta med neuroleptika, men varje försök har blivit ett misslyckande.
Det går bra för mig att vara utan medicin i tre till sex mån, men sedan kommer psykosen som ett brev på posten.

Det har alltid slutat med inläggning i, på vad man förr kallade stormen. Jag vill inte att någon skall råka ut för det, det är så kämpigt varje gång.

Jag råder dig till att ta medicinen eller sluta i samråd med din läkare.

Jag menar detta i all välmening, jag hoppas att du inte råkar ut för en psykos.
Kan du sluta, så är du till att gratulera, för då är du starkare i psyket än vad jag är.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum