risperdal

Mer
14 år 9 månader sedan #230204 av dahenkiz
risperdal skapades av dahenkiz
Jag har en fråga angående detta läkemedel. Om man ätit det i 4månader (varav 2mg de första 3mån och sen 1mg den sista månaden) för att sedan lägga av med det. Om man har varit utan det i 2 veckor nu och har lite psykotiska symtom bör man då be om nytt recept eller brukar det vara så innan kroppen har hunnit vänja sig/skapa balans utan de kemikalierna? Hur lång tid tar det isåfall innan kroppen har vant sig?
Mer
14 år 9 månader sedan #230206 av Geta
Svar från Geta i ämnet risperdal
Det måste vara väldigt individuellt. Har du blivit ordinerad
av läkare att trappa ner Risperdalen och sedan sluta med
den?
Det måste bero på om du står ut med dina psykoskänningar.
Är det någon i din omgivning som märker om du glider in i
psykos?
Det kanhända att du klarar dig utan antipsykotika om du inte
är van vid det sedan lång tid tillbaka.
Det är inte alla gånger som läkare kan avgöra om man måste
ha antipsykotika eller inte.
En gång blev jag ordinerad av läkare att sluta med antipsykotikan.
Det dröjde bara några månader, så var jag psykotisk igen och
fick hämtas av polis.
Mer
14 år 9 månader sedan #230237 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet risperdal
När man slutar med Risperdal kan man få utsättningssymptom:

Uppträder efter 2-4 dagar och upphör efter 1-2 veckor :
Illamående
Kräkningar (kan kvarstå 3-4 veckor)
Yrsel
Huvudvärk
Hjärtklappning
Sömnstörning
Darrningar

Uppträder efter 1-2 veckor och upphör efter 2-4 månader:
Rörelsesvårigheter
Extrapyramidala biverkningar
Ofrivilliga rörelser

www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... ipsykotika

Det är ju inga psykossymptom precis utan annat. Om psykossymptomen återvänder kan det tyda på att du behöver Risperdal igen. Vilka psykossymptom besväras du av?
Mer
14 år 9 månader sedan #230241 av dahenkiz
Svar från dahenkiz i ämnet risperdal
Admin1,

Tack!
Det gäller inte mig, utan någon i min omgivning. Det är inte alltid, men ibland så märker man att han blir lite orolig osv (kan också kanske bero på stress att han får såna symtom?). Ibland så får jag känslan av att han börjar komma tillbaka till det stadiet han var i förut när han var i en psykos. Grannarna stökar och då frågade han mig om jag hörde vad dem sa. Men man kan inte höra helt klart vad dem säger eftersom det är isolerat. Man hör ju att de pratar och kanske nått enstaka ord om man lyssnar riktigt ordentligt, men inte hela meningar. Det är inte hela tiden men det är då och då, max 1 gång om dagen som han säger så. Knappt ens det. Men jag tänkte att eftersom det tar sån tid att få full effekt av risperdal när man börjar använda det, så kanske man får symtom under den tiden innan kroppen vant sig utan den medicinen.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
14 år 9 månader sedan #230249 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet risperdal
Undrar om det är därför jag har haft så mycket illamående och ont i huvudet den senaste tiden.. Jag misstänkte att det var medicinen. Vi sänkte dosen för visserligen ganska länge sen, men jag har mått väldigt mycket illa och haft ont i huvet!
Mer
14 år 9 månader sedan #230457 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet risperdal
dahenkiz,

Risperdal har effekt på vanföreställningar, hallucinationer och tankestörningar främst, men också ångest och depression. Det finns tidiga tecken på psykos och oftast brukar det börja med att man sover mycket mindre, men det finns också andra symptom. Jag tycker inte alls hans beteende låter alarmerande än så länge. Prata gärna mycket med honom för då kan du upptäcka om han har några vanföreställningar.