ang läkemedel

Mer
20 år 2 veckor sedan #984 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet ang läkemedel
Jag har inte gått upp i vikt av leponex. Däremot gick jag upp i vikt av risperdal. Jag vägde över 80 kg en tid på sjukhuset. Sedan gick jag ner under 70 efter att jag bytt till Leponex. Nu väger jag 75.
  • Lennart
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 veckor sedan #985 av Lennart
Svar från Lennart i ämnet ang läkemedel
Jag har hört att man kan få försämrat immunförsvar av Leponex, stämmer det?
Mer
20 år 2 veckor sedan #986 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet ang läkemedel
Ja det stämmer. Det finns en risk då man använder leponex att de vita blodkropparna sjunker. Det kan vara livshotande. Därför måste man i början av behandlingen gå och ta blodprov en gång i veckan. Efter några veckor blir det en gång i månaden. Det har hänt mig några gånger att vita blodkropparna varit på gränsen, då har jag fått ta en extra till gång blodprov.
  • Lennart
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 veckor sedan #987 av Lennart
Svar från Lennart i ämnet ang läkemedel
Har det hänt att du har gått under gränsen, i så fall vad händer då?
Mer
20 år 2 veckor sedan #989 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ang läkemedel
Det är inte så vanligt att vita blodkropparna påverkas av Leponex, men allvarlig biverkan kan uppstå hos 1 % och oftast i början av behandlingen. Om vita blodkropparna går ned i antal och passerar gränsen, så avbryts Leponexbehandlingen direkt. Vita blodkropparna kan gå ned i antal av. naturliga orsaker också t.ex. infektioner.

Vet ni om att i USA är Leponex svindyrt? En behandling där kostar flera hundratusen kronor per år, men det täcks väl av sjukförsäkringar mm.

Admin
Mer
20 år 2 veckor sedan #994 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet ang läkemedel
Jag tror inte jag gått under gränsen men varit nära den. Jag har inte märkt någonting fysiskt då mina vita blodkroppar varit låga. Läkare har berättat för mig att om de vita blodkropparna sjunker för lågt har man inget försvar mot olika virus. Man blir helt enkelt sjuk, och det är svårt att återställa vita blodkropparna. Kan vara livshotande.