medicin

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 veckor sedan #1002 av
medicin skapades av
Jag undrar om jag ska ta antipsykotika när jag inte bliver psykotisk om jag inte tar dom. Jag har varit uttan medcin men blev inte psykotisk. Jag började att ta dom igen då jag kände att jag hadde dom negativa symptomer på skitofreni. Jag menar att antipsykotika dämpar det känslomässiga livet. Dom dämpar dopamin. Därför tror jag att jag bara ska ta antidepressiva som kanske stimulerar mina känslor. Jag undrar vad du tycker att jag ska göra.

kram

sofie
Mer
20 år 2 veckor sedan #1003 av D
Svar från D i ämnet medicin
Hej

Det stämmer att neuroleptika blockerar dopamin, och just dopamin är vårt belöningssystem, det gör att vi känner oss nöjda, att vi mår bra med andra ord.

Visst hämmas känslolivet till viss del av neuroleptika, men det priset får man kanske betala om man riskerar att bli psykotisk utan.

Du skriver att du inte blir psykotisk utan medicin? I så fall finns det ingen anledning att du ska ta medicinen. På vilket sätt blir du hjälpt av den?
Mer
20 år 2 veckor sedan #1007 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet medicin
Hej, Sofie!

Om alla skulle sluta ta sina antipsykotika så skulle 90 % återfalla i psykos inom 2 år ungefär. 10 % skulle alltså klara sig. Det tar alltså ganska lång tid upp till 2 år innan återfallet kan komma.

Vissa antipsykotika har antidepressiv effekt t.ex. Fluanxol och även nyare antipsykotika påstås ha det, eftersom de griper in i serotoninsystemet. Dessutom hävdades förr i alla fall att den gamla typen av antipsykotika hade antidepressiv effekt i mycket låga doser (i höga doser kan de ge depression däremot).

Jag tycker själv att det viktigaste är kanske inte så mycket, vilket antipsykotika man väljer utan vilken dos man tar. Med lägsta effektiva dos så får man inte några direkta biverkningar oftast, men fortfarande effekt. Viktigt att komma ihåg är att kvinnor oftast kan klara sig på halva normal dosen jämfört med män.

Jag använder lägsta effektiva dos av Risperdal 1 mg/dag och ibland kombinerar jag det med antidepressivat Cipramil. Det går alldeles utmärkt att kombinera antipsykotika och antidepressiva. Många använder den kombinationen idag.

Admin