Zyprexa kanske har förstört mitt liv under 8 år!

Mer
14 år 5 månader sedan #256476 av Admin1
Jag tycker att du inte skall anmäla läkaren för att han skrivit ut Zyprexa mot depression för det är ganska vanligt och betraktas nog inte som fel. Man har ganska ofta använt Zyprexa mot depressioner, där vanliga antidepressiva inte givit effekt och fördelen var kanske att du slapp att få ECT. Det är dock konstigt att din trötthet inte observerades och föranledde dosreduktion.
Mer
14 år 5 månader sedan #256484 av w200i
Derrick:

Precis som Isa-Alise skriver ska du (försöka) att hålla dig behärskad och främst försöka börja må bättre. Jag tror inte det gynnar dig att starta någon vendetta mot läkaren eller Zyprexa. Försök att hitta så mycket information som möjligt för att tillsammans med läkaren försöka sätta ut Z. Jag tror att du förmodligen kommer att känna mer tankar och känslor, när du minskar på Z. Så blev det för mig. Samtidigt skulle jag rekommendera (ännu) mera samtal med t ex psykolog. Det kan du däremot kräva!!! Det finns vittnen som berättar att det har blivit för mycket känslor att vara omedicinerad. Om du varvar upp för mycket, kan du förlorare fotfästet. Då är du den största förloraren.

Jag vill då inte vara med om en hetsjakt, tvärtom vill jag proklamera kärlek!
Samtidigt förstår jag att det är ett stort problem och jag vill gärna försöka hjälpa till, så gott jag kan. Det är därför jag fortsätter att skriva här!
Mer
14 år 4 månader sedan #256811 av Derrick
Admin1
Ja jag får se hur jag gör, ska först minska ett tag till.

w200i ovan,

Tack för de visa råden, jag har varvat upp kanske väl mycket, ska försöka ta hand om mig och ta det lugnare. Jag förstår inte riktigt psykologin med att göra det mer tillsammans med läkaren men ska fundera det. Men tror det blir ändå väldigt svårt att göra det med den läkaren ändå, han kommer ha mer ledningsansvar på sjukhuset och knappt ha några patienter (inte för att han blivit anmäld eller liknande).

Jag uppskattar att du och ni lyssnar och kommenterar!!
Bra att lära av andras erfarenheter.
Mer
14 år 4 månader sedan #256977 av w200i
Derrick:

Jag har inte några problem med t ex ”hyperaktivitet”, tvärtom jag är väldigt, väldigt lugn och försiktig. Således har jag ingen kunskap inom området, hoppade helt enkelt över dessa avsnitt när jag läste farmakologi på egen hand.

Jag läste som hastigast om amfetamin och Concerta och förstod så mycket att det är väldigt komplicerat.
Jag tror också att din behandling är en kombinationsbehandling mellan Amfetamin och Zyprexa. Jag gissar ännu mera, du har kanske fått Zyprexa för att minska risken för biverkning på amfetamin t ex psykos. Om du rör i Zyprexa, kommer det således att påverka amfetaminet. Du kan således eventuellt behöva justera amfetamin.

Jag tror absolut inte att det går att dra några egentliga slutsatser för dig (kring Zyprexa), utifrån mina erfarenheter och skriverier kring Zyprexa (psykos). Det blir nog också problematiskt, när du ska dra slutsatser, om du förenklar och bryter ut Zyprexa från din diagnos och farmakabehandling.

Med din problematik skulle jag rekommendera att du omgående kontaktar läkare och förankrar dina eventuella planer. Fråga om forskningsrapporter eller liknande kring din behandling och läs boken psykofarmaka.

Jag skulle absolut inte våga ändra några av dina mediciner, utan att kontakta läkaren. Det är väldigt klokt att kontakta läkaren!
Mer
14 år 4 månader sedan #257041 av Derrick
w200i
Hmm...
Ska se om jag förstår dig rätt och jag har nog inte berättat tilltäckligt.
Zyprexa fick jag som sagt redan för åtta år sedan och hade då inga tendeser till psykos. Centralstimulerande (inkl. amfetamin) började jag med för ca 4 år sedan. Så jag är ganska säker på att det inte är menat som kombinationsbehandling.
Jag har nog missförstått dig när du skrivit att jag ska göra det "tillsammans" med läkaren. Jag gör det faktiskt i samförstånd med läkaren, det var han som föreslog det, det är bara det att jag inte haft kontakt med honom på några månader. "Tillsammans" associerade jag med första gången du skrev det när jag var inne mycket på att fördela ansvar och skuld. Dock ska jag ändå höra om jag kan få träffa en läkare, om jag ens har någon nuförtiden.
Således är jag fortfarande övertygad om Zyprexas allgenomgående hemska biverkningar ju mer mitt liv och min nästan bortglömda personlighet återkommer.

Vad gäller hyperaktivitet så har jag heller ingen sådan faktiskt, för de flesta med AD/HD så brukar den försvinna i vuxen ålder. Det som jag har upplevt att de centralstimulerande har hjälpt mig med mest, det är inte uppmärksamhet, utan energi! Och energi... Det är den som Zyprexa nästan har utrotat hos mig. Utan Zyprexa kanske jag klarar mig utan amfetamin. För att göra det ännu värre så tog jag Zyprexa när de gjorde AD/HD-utredningen.
Mer
14 år 4 månader sedan #257071 av w200i
Derrick:

Aha, ska också försöka vara tydligare. Samtidigt syns det ju tydligt att jag inte förstår mig på AD/HD. Preparat som Amfetamin förstår jag mig inte heller på.

På vilken indikation har du fått Zyprexa?

Allmänt tror jag att en frisk person som medicinerar med neuroleptika (t ex Zyprexa), förmodligen utvecklar psykotiska symptom. Litteraturen kring neuroleptika beskriver ofta att ett problem med neuroleptika, är att biverkningarna liknar dem psykotiska symptomen. Medicinen kan sålunda bli ett självspelande piano.

Allmänt tror jag också att man först ska sänka medicinen med den bredaste farmakologiska profilen, dvs medicinen som påverkar flest receptorer.

Zyprexa påverkar väldigt många receptorer, men hur många påverkar Amfetamin?

(Jag misslyckades med att sätta ut Sertralin, då jag fortfarande stod på Zyprexa. Mina spekulationer: Zyprexa påverkade många, många fler receptorer än Sertralin och hindrade kroppen från att läka och ställa om sig. Jag skulle aldrig lyckas sätta ut Sertralin, om jag inte först hade satt ut Zyprexa)