Zyprexa kanske har förstört mitt liv under 8 år!

Mer
14 år 4 månader sedan #257041 av Derrick
w200i
Hmm...
Ska se om jag förstår dig rätt och jag har nog inte berättat tilltäckligt.
Zyprexa fick jag som sagt redan för åtta år sedan och hade då inga tendeser till psykos. Centralstimulerande (inkl. amfetamin) började jag med för ca 4 år sedan. Så jag är ganska säker på att det inte är menat som kombinationsbehandling.
Jag har nog missförstått dig när du skrivit att jag ska göra det "tillsammans" med läkaren. Jag gör det faktiskt i samförstånd med läkaren, det var han som föreslog det, det är bara det att jag inte haft kontakt med honom på några månader. "Tillsammans" associerade jag med första gången du skrev det när jag var inne mycket på att fördela ansvar och skuld. Dock ska jag ändå höra om jag kan få träffa en läkare, om jag ens har någon nuförtiden.
Således är jag fortfarande övertygad om Zyprexas allgenomgående hemska biverkningar ju mer mitt liv och min nästan bortglömda personlighet återkommer.

Vad gäller hyperaktivitet så har jag heller ingen sådan faktiskt, för de flesta med AD/HD så brukar den försvinna i vuxen ålder. Det som jag har upplevt att de centralstimulerande har hjälpt mig med mest, det är inte uppmärksamhet, utan energi! Och energi... Det är den som Zyprexa nästan har utrotat hos mig. Utan Zyprexa kanske jag klarar mig utan amfetamin. För att göra det ännu värre så tog jag Zyprexa när de gjorde AD/HD-utredningen.
Mer
14 år 4 månader sedan #257071 av w200i
Derrick:

Aha, ska också försöka vara tydligare. Samtidigt syns det ju tydligt att jag inte förstår mig på AD/HD. Preparat som Amfetamin förstår jag mig inte heller på.

På vilken indikation har du fått Zyprexa?

Allmänt tror jag att en frisk person som medicinerar med neuroleptika (t ex Zyprexa), förmodligen utvecklar psykotiska symptom. Litteraturen kring neuroleptika beskriver ofta att ett problem med neuroleptika, är att biverkningarna liknar dem psykotiska symptomen. Medicinen kan sålunda bli ett självspelande piano.

Allmänt tror jag också att man först ska sänka medicinen med den bredaste farmakologiska profilen, dvs medicinen som påverkar flest receptorer.

Zyprexa påverkar väldigt många receptorer, men hur många påverkar Amfetamin?

(Jag misslyckades med att sätta ut Sertralin, då jag fortfarande stod på Zyprexa. Mina spekulationer: Zyprexa påverkade många, många fler receptorer än Sertralin och hindrade kroppen från att läka och ställa om sig. Jag skulle aldrig lyckas sätta ut Sertralin, om jag inte först hade satt ut Zyprexa)
Mer
14 år 4 månader sedan #257108 av Derrick
w200i

"På vilken indikation har du fått Zyprexa?"
Från början var det för att förstärka den antidepressiva medicinen, jag fattade det som att förstärka den redan existerande medicin, men de kanske menade att förstärka den antidepressiva behandlingen.
Sen så har jag förstått att den kan hjälpa mot generaliserad ångest, tror inte läkaren har sagt att jag även därför ska ta den, men vi har väl resonerat kring det, minns inte.

Intressant hypotes om att hjärnan får svårare att anpassa sig/läka då den inte har alla sina naturliga funktioner fungerande.

Jag kanske har verkat lite psykotisk p.g.a. min ilska m.m. men har inte haft de problemen som sagt. Ilskan kan, utan att jag varit medveten om det, ha förstärkts av att amfetamin håller på och gå ur kroppen. Jag hade problem med det när jag tog ritalin/concerta.
Mer
14 år 4 månader sedan #257176 av w200i

Derrick skrev: Sen så har jag förstått att den kan hjälpa mot generaliserad ångest, tror inte läkaren har sagt att jag även därför ska ta den, men vi har väl resonerat kring det, minns inte.

Neuroleptika (som Zyprexa) har tidigare använts en hel del mot ”ospecifik” ångest, det har man i stort sett gått ifrån idag pga biverkningarna. För åtta år sedan trodde man att t ex Zyprexa hade bra effekt mot ångest. Jag får t ex tusen gånger mer ångest med 2,5 mg Z, än utan.
Mer
14 år 4 månader sedan #259018 av igelkotten82
Intressant; jag upplever viss ångestprevention med Zyprexa men det är mer att man blir totalt likgiltig till ångesten snarare än att ångesten i sig själv lindras.

Kliver av Zyprexa nu och upplever redan att musik och god mat, även vid en så liten dosskillnad som 2.5 mg, känns mer levande.
  • maran_
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 månader sedan #259053 av maran_
Tur att det inte blivit kvarstående skador för er iaf.
Det har det blivit för mig!Mina värsta mardrömmar har besannats!
Varnar för Seroquel!!Även fast inte alla får som mig,känner jag att det är min skyldighet att varna,när jag fått dessa skador!
Hoppas du mår bättre snart!