Nattmedicin

  • Anhörig
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 vecka sedan #1051 av Anhörig
Nattmedicin skapades av Anhörig
Hej
Tack vare er sida kunde jag tipsa min dotters läkare om medicinen Zeldox som verkar betydligt bättre än Risperdal som hon fick först. Den blev hon jättedålig av! Till natten får hon Propavan och innan läggdags Nitrazepom Recip, men har mycket mardrömmar och hör fortfarande röster, dock inte lika hemska, efter vad jag vet. Allt känns känsligt och svårt att prata om. Går aldrig detta över, får man leva med det resten av livet? Ännu vet vi ju inte vad det är, på sjukintyget står psykos med rösthallunicationer, ångest.
Mamman
Mer
20 år 1 vecka sedan #1052 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Nattmedicin
De flesta blir friska från sin psykos, men vissa kommer att drabbas av flera psykoser under sin livstid. Ibland kan läkemedel ge så bra effekt att man blir helt symptomfri så länge man tar medicinen. Har din dotter provat leponex? Det är ett bla alternativ om man inte fått effekt av andra antipsykotika. Min läkare sa att ca 70% blev bättre av leponex. Nackdelen med leponex är att det finns risk för att de vita blodkropparna kan sjunka. Särskilt i början av behandlingen. Därför kommer man att ta blodprover en gång i veckan för att kontrollera detta. Efter ett par veckor blir det en gång per månad. Admin skrev att 1% av de som tar leponex drabbas av att vita blodkropparna sjunker. Det kan vara livshotande. Men värt att försöka, om man inte fått effekt av andra läkemedel.
Mer
20 år 1 vecka sedan #1054 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nattmedicin
Hej!

Rösthallucinationer är bara ett symptom, som anses inte så handikappande egentligen. Värre är ångest och depression. Efter första psykosen kan en depression tillstöta s.k postpsykotisk depression, som kan behandlas med SSRI-antidepressiva. Depression kan vara den farliga delen av schizofrenin, eftersom den kan ge självmordsförsök.

Det finns psykologiska behandlingar - kognitiv beteendeterapi, som ger effekt på symptom och förebygger återfall i psykos. Kognitiv beteendeterapi ger lika god effekt som antipsykotika och kan därför vara ett bra tillägg om läkemedlen inte ger full effekt.

För mig tog det lång tid innan rösthallucinationerna försvann över 7-8 månader. Från början var rösterna högljudda och hotfulla. Efter medicineringen minskade de i volym och blev vänligare. Till slut kom rösterna enbart när jag vilade.

Jag gjorde upptäckten att när jag koncentrerade mig på att titta på en tavla försvann rösterna. Jag började därför aktiv koncentrera mig på att inte lyssna på dem. Jag började med en timme, sedan 2 timmar osv. Tillslut hörde jag inga röster alls.

Rösthallucinationer utlöses ofta vid stress. Att lära sig stresshantering kan därför vara bra, liksom att undvika stress.

Det finns självhjälpsråd här hur man själv kan motverka röster t.ex. genom att titta på TV, lyssna på musik etc
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... as-roester
Titta igenom självhjälpssektionen där finns mycket matnyttigt.

Annars är följande viktigt:

motion - minst 45 min 3 gånger i veckan
tillräckligt med sömn
rätt kost - sill eller lax minst 2 gånger i veckan mot omega 3 bristen, som finns vid schizofreni
Multivitaminpreparat kan sannolikt också vara bra.

Anhöriga skall undvika att vara fientliga, kritiska och överbeskyddande eller överengagerade för det kan fördubbla risken för återfall i psykos. Det finns särskilda utbildningar för anhöriga.

För de som haft psykos längre än 6 månader finns patientutbildning, som förebygger symptom och återfall.

Leponex är ett alternativ som används när två olika antipsykotika inte givit effekt under totalt 6 månader. Leponex är det läkemedel, som har starkast effekt av alla.

Admin