Tips för byte av antidepressiv?

Mer
14 år 1 månad sedan #285273 av Derrick
Jag har använt Paroxetin (Seroxat) i många år men den har gett mig problem med att jag vaknar upp alldeles för tidigt, efter ca fyra timmar (även på låg dos).
Jag hoppas det finns passande antidepressiva som inte ger samma biverkan!

Så har ni tips på vilken jag ska byta till?
Med mina indikationer så tror jag att de enda som är aktuella är av typerna: SSRI och SNRI.

Ska fungera mot...
    GAD
    Social fobi/ångest
    Depression (så klart) [/list:u]
Biverkningar jag helst vill undvika (i prioriterad ordning)
    Sömnproblem
    Trötthet
    Sexlust
    Kraftlöshet [/list:u] Medicin jag tar: amfetamin
Hur byter jag rent praktiskt?
Måste jag sätta ut Paroxetin helt först (tar bara startdosen på 20 mg nu) innan jag byter eller kan jag bara svitcha rakt av eller kanske ta båda samtidigt tills den andra fått tillräckligt med effekt?
Jag ska givetvis göra som läkaren säger men vill veta vad jag har att vänta mig.

Biverkningar?
Mysterium? :?:
En biverkan som har minskat, som jag inte vet vilken medicin den kommer ifrån, antingen Zyprexa eller Paroxetin, är att jag numera upplever människor mycket tydligare och verkliga och detaljerade - speciellt när jag ser folks ansikten och hör deras tonfall, jag kan plötsligt läsa människor bättre. :D
Det är som att de blivit mer levande, att jag hade ett dimmigt filter tidigare.
Någon som vet vad det beror på? Medicin respekive vilken del av den påverkar, känslor?
Denna biverkan vill jag givetvis också undvika om den kommer ifrån antidepressiva.

Rastlöshet - farligt?
När jag har sänkt dosen på Paroxetin så fått ökad känsla av rastlöshet och därmed blivit medveten om att den överhuvudtaget funnits och förmodligen alltid har varit ett problem (fast dold av andra mediciner). Enligt en bipackssedel så verkar den farlig, varför då, är min fråga?
Så här står det som rubrik för den biverkan: "Vid tecken på någon av följande biverkningar som är allvarliga ska du omedelbart kontakta läkare eller sjukhus." 8O


Tacksam för svar
/Derrick
Mer
14 år 1 månad sedan #285290 av Geta
Cipralex tror jag är ett vanligt antidepressiva idag.
Själv tog jag det i cirka tre år efter en postpsykosdepression.
Depressionen försvann men den sociala fobin försvann inte.
Blodtrycket sjönk med yrsel som följd så att jag for som en
vante när jag skulle gå ur sängen.
Mer
14 år 1 månad sedan #285296 av aspie
Lyrica. Är inte depressionsmedicin men bra mot ångest.
Mer
14 år 1 månad sedan #285382 av Admin1
Tidigt uppvaknande kan vara ett symptom på depression faktiskt, men SSRI-antidepressiva kan också störa sömnen och då kan man ta antidepressivat på morgonen istället.

Cipralex är nog det preparat som skulle passa dig bäst, eftersom det har effekt mot depression, socialfobi, GAD och depression. Det är bara byta rakt av tror jag.
Mer
14 år 1 månad sedan #287147 av bipo
jag lägger min röst på cymbalta som är det bästa jag testat (har testat cipralex, sertralin, zoloft, citalopram)
Mer
14 år 1 månad sedan #287148 av Geta
Har testat Cipralex och Tryptizol. Då var Cipralex klart
bäst men inte minskade den, den sociala fobin. :rolleyes: