Tips för byte av antidepressiv?

Mer
14 år 1 månad sedan #287154 av Saari
Remeron är ett antidepressivt som dessutom har sömngivande effekt. Jag har ätit det för sömnen och det funkade väldigt bra. Slutade på grund av viktuppgång.
  • Sebastian...
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 veckor sedan #289886 av Sebastian...
Svar från Sebastian... i ämnet Tips för byte av antidepressiv?
Saari,

Tog Remeron under en period och sovde i ca. 18 timmar varje dag. Ej att rekommendera.
  • Dr House
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 dagar sedan #294123 av Dr House
Svar från Dr House i ämnet antidepressiva
Hej!
Det är svårt att ge tips om mediciner ibland. Så det kan bli att man får pröva sig fram lite.
Följande SSRI preparat (Selective Serotonin Rehab Inhibitors) är i princip identiska:
1. Cipramil
2. Fevarin
3. Fontetx (kallas Prozac i USA)
4. Seroxat
5. Zoloft

Vanliga biverkningar på dessa är bla muntorrhet, sexuella störningar.
Alla dessa höjer nivån av serotonin genom en speciell process.

6. Sedan har vi Remeron. Den saknar sexuella störningar helt (ELLER VÄLDIGT LITE I VISSA FALL). Den kan med fördel ta innan man lägger sig pga att den är sömnbefrämjande.
Den ökar både serotonin och noradrenalin vilka båda kan vara inblandade i depression.
Tröttheten är som störst under de första insättningsveckorna och sedan avklingar den kraftiga tröttheten i de flesta fall. Men en del kan ju säkert uppleva en sådan trötthet som inte minskar särskilt mycket så att de blir tvungna att avsluta behandlingen.
Sedan finns ju de klassiska antidepressiva men ofta med lite mer biverkningar, men inte så extremt mycket mer.
Tex Anafranil. Har bla sexuella störningar och ger mycket muntorrhet.
Efexor heter en annan medicin som brukar beskrivas som en modern variant av Anafranil. Tror den kom 1996/1997 någon gång.
Cympalta är en annan medicin som är lite modernare och hjälper mot depression.
Det finns en del att välja på. Och man får som sagt ibland testa sig fram i registret av alla mediciner för att hitta en som passar.
Mvh
Dr House
Mer
14 år 3 dagar sedan #294128 av Geta
Cipralex ger sänkt blodtryck. Bästa sättet att trappa ut den
är att dela på tabletterna i en tablettdelare. Det är inte helt
lätt att sluta med antidepressiva som Cipralex.
Sjukvården vill antagligen att man ska äta den i en evighet
och blir förvånad när man vill sluta med den.
  • Erase..
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 dagar sedan #294136 av Erase..
Svar från Erase.. i ämnet Tips för byte av antidepressiv?
Omega-3 i normal dos fungerar bra...
Mer
14 år 3 dagar sedan #294143 av saara
Geta, min moster har Cipralex och hon har nu som då blodtrycksfall. Ingen har kommit att tänka på att Cipralex skulle vara boven. Jag har trott att det berodde på att hon är en åldring. Vet ej hur många mg hon tar, skall fråga. Hur många mg hade du?
Är Cipramil o Cipralex exakt samma medicin?
Jag har haft Cipramil. För mej har det varit svårt att få läkarna att gå med på att byta mediciner, om jag har varit missnöjd med nån medicin.
Jag håller på nu o slutar med Cymbalta och tar triptyl. Tycker att jag sover längre nätter med Triptyl. Triptyl och Anafranil är visst ganska likadana mediciner.