Börja med Leponex??

  • Dr House
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 dagar sedan #294563 av Dr House
Svar från Dr House i ämnet Parkinsonism
Hej!
Hypersalivation hör inte till parkinsonism. Parkinsonism börjar ofta med stelhetskänsla i kroppen och man kan få bla tremor(skakningar).
Mvh
Dr House
Mer
14 år 3 dagar sedan #294565 av Geta
Svar från Geta i ämnet Börja med Leponex??
Vid Parkinsons sjukdom är det vanligt med hypersalivation.
Antipsykotika kan ge biverkningar som påminner om Parkinsons.
Därför kan det inte vara långsökt att salivation beror på
parkinsonismer.
  • Dr House
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 dagar sedan #294680 av Dr House
Svar från Dr House i ämnet Hypersalivation
Hej!
Anledningen till ökad saliv vid Parkinsons sjukdom beror på en störning i sväljningsmuskulaturen i munnen.
Salivutsöndringen vid Leponexbehandling beror på andra orsaker.
Har själv förut gått på höga doser av exempelvis Haldol, Cisordinol. De har högre benägenhet än Leponex att ge extrapyramidala biverkningar där parkisonism inräknas. Och jag blev lite torr i munnen av dessa. Leponex klassas som ett atypiskt antipsykotiskt. De betyder bla att de har mindre benägenhet än de nämda att ge dessa biverkningar (extrapyramidala).
Och den naturliga armpendeln när man går blir påverkad av exempelvis Haldol. Man blir stelare pga dopaminblockaden i hjärnan.
Mvh
Dr House
Mer
14 år 2 dagar sedan #294719 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Börja med Leponex??
Stelhet ja och det märks direkt om en person har depåneurolptika av äldre sort.
Jag brukar inte ha fel när jag ser en helt okänd person för mig på stan och jag får tillfälle till ett samtal.

Det slår nästan aldrig fel! Då kan jag ju berätta om mig själv och hur jag har det.
Det som är, med mig är, att tack vare att jag har Akinteton märks det inte att jag har den sortens medicin, detta och tack vare en låg dos gör att det inte syns på mig några tecken på att jag tar den sorten av medicin.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 2 dagar sedan #294888 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Börja med Leponex??
Leponex har viss antikolinerg effekt, vilket kan vara delvis orsaken till mindre parkinsonism. Samma sak gäller Zyprexa och Seroquel. Det har diskuterats om antipsykotika med antikolinerg effekt kan försämra kognitiv rehabilitering och alltså hämma förbättring av närminne och koncentrationsförmåga.