Beta-blockerare

  • kgu
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #16742 av kgu
Beta-blockerare skapades av kgu
Är betablockerare effektivt vid ångest.Jag har testat det mesta som tex benso,men det hjälper dåligt. En gång sa min far att det verkar som du måste ha knark i kroppen för att må bra. Så långt ska det inte behöva gå,men jag vill bara känna mig avslappnad och lugn.Det är först då som min personlighet kommer fram. Skriver läkare ut sådant idag till patienter med kraftig ångest, vid behov givetvis. Jag börjar bli trött på ångesten för att den förintar hela min identitet. :(
  • One
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #16768 av One
Svar från One i ämnet Beta-blockerare
Beta-blockerare är egentligen hjärtmedicin men används ibland mot nervositet, ångest vet jag inte om det har effekt mot. Jag hade Inderal ett tag för massor av år sedan. Det gjorde att hjärtat inte rusade i 400 knyck, jag kände mig då också lugnare. Likaså skakningar i händerna elimineras av beta-blockerare.
Fast ångest är ju mer än bara hjärtklappning. Spänningarna i musklerna hävs inte med beta-blockerare. Det är ju just det som gör att benzo funkar så bra; det får musklerna att slappna av. Men benzo är ju bara tillfällig lindring, de "botar" ingenting. Ångest måste man därför behandla på flera sätt, gå till botten med den.
Psykoterapi har hjälpt mig, men idag är det väl KBT som är mest omtalat, framför allt för att det ger effekt så snabbt. Sedan hur länge effekten av den håller i sig har väl inte utvärderats än riktigt.
Mer
18 år 10 månader sedan #16802 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Beta-blockerare
Betablockerare brukar användas av talare och ibland artister. De kan besväras av nervositet som ger hjärtklappning och muskeldarrningar och då kan betablockerare vara till hjälp. Betablockerarna blockerar adrenalinets effekter på hjärta och muskler, så det är den effekten det skall ha. Jag har inte läst att betablockerarna används mot annan typ av nervositet än där adrenalinet är involverat
Mer
18 år 10 månader sedan #16809 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Beta-blockerare
Men theralen då, är inte det icke-benzo, och icke beroendeframkallande. Dock blir man väldigt seg och känns som man blivit bakfull.