Sertralin, zoloft?

Mer
14 år 2 veckor sedan #292311 av Augusta
Är det sant att Sertralin och Zoloft är samma medecin bara olika namn för att det är olika fabriker som gör dom?

Jag visste inte att man kunde bli beroende utav sertralin, men däremot utav Zoloft, rätt eller fel?

räknas inte zoloft som knark? zoloft, benzo?

har någon tagit både sertralin och zoloft och kan skillnaden?
Mer
14 år 2 veckor sedan #292318 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Sertralin, zoloft?
Jag hade zoloft till en början tills apoteket bytte ut min zoloft till sertralin.
Den gav mig nån sån gruvlig ångest att jag knappt lämnade sängen på en vecka.
Mer
14 år 2 veckor sedan #292327 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Sertralin, zoloft?
Zoloft är inte beroendeframkallande.
Mer
14 år 2 veckor sedan #292335 av Fragile
Svar från Fragile i ämnet Sertralin, zoloft?
Zoloft är antidepp, inte benzo.
Mer
14 år 2 veckor sedan #292343 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Sertralin, zoloft?
Zoloft och Sertralin är bara olika namn på samma sak. Olika företag, samma tablett, men sertralin är billigare, därför brukar man få den av Apoteket, om man inte absolut vill ha Zoloft, men då får man betala mellanskillnaden själv.

Jämför;
Imovane och Zopiclone är också samma sak (insomningstablett).
Prozac och Fontex är samma sak (antidepressiv).
Valium och Stesolid är samma sak (lugnande/bensodiazepin).

Zoloft/Sertralin är inte beroendeframkallande, de är en antidepressiv medicin i gruppen som kallas SSRI. Jag har haft båda namnen, men slutade med den efter en vecka då jag intoxade. Zoloft/sertralin är en bra tablett som hjälper många, det är ofta det första man provar mot ångest, tvång eller depression.
Mer
14 år 1 vecka sedan #292458 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sertralin, zoloft?
Man blir inte beroende av Zoloft eller Sertralin, men om man slutar tvärt kan man få utsättningssymptom. Om man trappar ner dosen så minskar risken för utsättningssymptom. Dessa preparat kallas för SSRI-antidepressiva och är inte beroendeframkallande.