Negativa erfarenheter av antipsykotika?

Mer
13 år 9 månader sedan #319450 av Korall
Zyprexa blev 'min' medicin att ha då den fungerade rätt bra mot mina psykotiska besvär som började bli akuta & ingen annan medicin fungerade. Tröttheten blev bättre med tiden även om den inte var att leka med, så jag fann mig i den & viktuppgången noterade jag inte så bra då jag inte äger våg & är lång så 10 kilo syns inte så jättetydligt på mig. Jag hade tippat på 5 kilos uppgång av hur kroppen såg ut, men jag tippade visst fel.. ;) Efter några symptomfria månader beslutade jag mig för att upphöra äta medicinen, av olika anledningar. Initiutiv ovilja, ovilja gentemot mediciner & dess biverkningar (vill varken bli tjock eller diabetiker eller vara konstant trött) m.m. Jag gick symptomfri i ungefär ett halvår (fram tills nyligen) då det skedde någonting som triggade symptomen igen (dylik sak som utlöste det hela från första början, dock mildare men jag är känsligare nu). För mig är det väldigt tydligt vad som triggar & då väljer jag hellre att försöka undvika triggers än att äta medicin varje dag. Det var dock behövligt att jag åt Zyprexa under den tiden då jag åt det, för jag behövde medicin för att stabilisera det hela. När det sedan stabiliserats kunde jag klara det på egen hand.

PS. Vore trevligt att helt slippa pekpinnar & förmaningar (som jag vet tenderar att komma efter sådana här 'avslöjanden') om hur hemskt det är att avsluta medicinering efter så kort tid & så abrupt & bla bla ty jag är väl medveten om riskerna både med mediciner samt med avslutad medicinering & jag baserar mina val på detta. Vill jag experimentera på det sätt jag känner är bäst för mig & mitt liv så gör jag detta, & människor som 'vet bäst' & ber mig tänka om är ingenting annat än irriterande. Ni gör som ni vill & jag gör som jag vill. Jag förstår att det är omtanke men jag ber er avstå.
Mer
13 år 9 månader sedan #319470 av saara
Jag kommer inte med pekpinnar åt dej. Önskar dej all lycka i livet. KRAM. :hjärta :hjärta
Mer
13 år 9 månader sedan #319489 av Korall
Mycket skönt det! :D Önskar dig all lycka med, livet kan ju vara rätt tufft så en lyckönskning sitter inte fel.
Kramkram.
Mer
13 år 9 månader sedan #319506 av saara
Ja, livet kan vara mycket tufft. :hjärta :kram :hjärta
Mer
13 år 9 månader sedan #319870 av Admin1
Roxiam, som jag fick först och som försvann på grund av allvarliga biverkningar, störde sömnen ganska mycket. Också Trilafon krävde att jag tog sömnmedicin för att kunna sova tillräckligt.
Mer
13 år 9 månader sedan #322172 av MsTibbs
Cisordinol:
Hade som max 20mg, har nu satt ut den. Parkinsombiverkningar, gick långsamt, stel och ont i lederna, tänkte långsamt, ingen motorik, ingen balans. Behövde sova middag och satte/lade mig ner så fort jag kom åt...

Zyprexa:
Haft som max 10mg. Gick upp 15kg på två månader (som jag med dietist nu är på god väg att gå ner igen, trots bibehållen Zyprexados