Byta ut zyprexa?

  • Jonte
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 8 månader sedan #324519 av Jonte
Byta ut zyprexa? skapades av Jonte
Relativt ny här på forumet. Har shizoaffektivt syndrom som diagnos.

Tänkte höra med er här vad ni tycker om att försöka byta ut zyprexa för att kunna gå ner lite i vikt och vad man skulle kunna byta till i så fall.
Har stått på zyprexa sen 2007 och gått upp ca 25-30 kg. Slutade med zyprexa på eget bevåg några veckor och gick ner i vikt direkt. Men efter ett tag kom rösterna tillbaks så det var bara att börja med det igen tyvärr. Har läst lite om trilafon och verkar ju va ett bra alternativ. Ska träffa läkaren snart och ta upp det med honom. Tänkte bara få lite mer kött på benen här igenom.
  • Jonte
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 8 månader sedan #324522 av Jonte
Svar från Jonte i ämnet Byta ut zyprexa?
jag igen.. skulle bara tillägga att zyprexa har varit bra i alla avseenden mot röster och misstänksamhet. Bara att jag ökar fortfarande i vikt och vill få ett stopp och försöka gå ner lite.
Mer
13 år 8 månader sedan #324536 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Byta ut zyprexa?
Titta lite på Abilify också. Den är lite sämre i effekt - man kan få lite röster tillbaks t ex, men man blir inte så hungrig som på Zyprexa.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 8 månader sedan #324593 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Byta ut zyprexa?
Minst risk för viktuppgång har Zeldox, men sedan kommer Abilify. Abilify har bekvämare dosering än Zeldox. Vad gäller effekten mot psykossymptom är nog Trilafon något bättre än Zeldox och Abilify.
  • Jonte
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 8 månader sedan #324640 av Jonte
Svar från Jonte i ämnet Byta ut zyprexa?
Tack för svaren och alternativ till Z. Var rätt psykotisk innan jag började med zyprexa, så lutar nog åt trilafon. Ska ta upp det med läkaren och se vad han säger om det. Men verkar som dom lyssnar mer när man har lite egna önskemål. Får se vad som händer. Hoppas jag får byta iaf. För jag gick ner nästan 15 kilo sist jag hade ett uppehåll med zyprexan och hade samma matvanor.
Mer
13 år 8 månader sedan #324643 av Geta
Svar från Geta i ämnet Byta ut zyprexa?
Läkarna inom psykiatrin är inte alldeles hopplösa utan lyssnar
i regel på om patienten har något eget önskemål. :be