Lista över mediciner.

Mer
12 år 8 månader sedan #426930 av Alfabetet
Svar från Alfabetet i ämnet Lista över mediciner.
Efedrin är narkotikaklassat och det finns inget renodlat läkemedel som bara innehåller efedrin. Pseudoefedrin finns i bland annat Lergigan, sedan finns det ju efedrin i Cocilane.
Mer
12 år 6 månader sedan #436927 av Mohinder
Svar från Mohinder i ämnet Lista över mediciner.
Zeldox
Ergenyl
Stilnoct
Venlafaxin
Pargitan
Almemazin
Mer
12 år 6 månader sedan #436931 av Geta
Svar från Geta i ämnet Lista över mediciner.
Hej och välkommen!
När man läser medicinlistor försöker man lägga pussel men det verkar som att antipsykotika ges vid många andra diagnoser än schizofreni.
Mer
12 år 2 veckor sedan #478623 av ikolito
Svar från ikolito i ämnet Lista över mediciner.
Jag undrar hur det kan komma sig att Risperdal är "Stämningsstabiliserande" men att Invega inte är det. Eller är Invega det också men har glömts där?
Mer
12 år 1 vecka sedan #479898 av Azo
Svar från Azo i ämnet Lista över mediciner.

ikolito skrev: Jag undrar hur det kan komma sig att Risperdal är "Stämningsstabiliserande" men att Invega inte är det. Eller är Invega det också men har glömts där?


Risperdal används som stabiliserande behandling vid bipolär sjukdom och det har en viss effekt mot bipolära depressioner. Det är ingen vanlig medicin för långtidsbehandling av bipolär sjukdom men det förekommer. Invega är en ny medicin så användningsområdet kan komma att breddas men än så länge tror jag inte att det används som stabiliserande medicin vid bipolär sjukdom. Det är min motivering.

Invega ligger inte i mitt "intresseområde" så jag har inte stenkoll. Men det är skillnad på rispiridon och paliperidon. Medicinerna är inte helt lika och kan mycket väl komma att ha olika användningsområden.
Mer
10 år 1 månad sedan #654621 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Lista över mediciner.
Herregud, jag har haft 90 procent av dem. Men så har jag också varit kund i psykiatrin i c:a 35 år. Nozinan förresten är väl inte licensbelagt? Jag får den regelbundet utskrivet utan problem. Det ärqqq en utmärkt medicin.