Remeron + Risperdal

  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19188 av vnv
Remeron + Risperdal skapades av vnv
Hej Alla!
Vill passa på att fråga om det är fler än jag på här på sajten som tar kombinationen Remeron och Risperdal....
Vet man något om långtidseffekter, leverpåverkan etc etc?
Har rådfrågat min läkare och han påstår att det inte är någon direkt risk...(Tillägas bör att jag enbart äter en "underhållsdos" av Risperdal = 0.5 mg samt 90 mg Remeron per dygn)
Idag mår jag bra! Medicineringen fungerar och jag tar en dag i taget...

Tacksam för svar!
MVH
vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19206 av
Svar från i ämnet Remeron + Risperdal
Skönt att du mår bra... det e väl en jäkla viktuppgång på Remeron...
  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19224 av vnv
Svar från vnv i ämnet Remeron + Risperdal
Japp. Det blev viktuppgång på drygt 10 kg av båda medicinerna.
Även om det är en liten dos av Risperdal verkar det som att den är störst bov i dramat...
/Vnv
Mer
18 år 9 månader sedan #19237 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Remeron + Risperdal
Både Risperdal och Remeron kan ge viktuppgång som biverkan. 0,5 mg Risperdal är en mycket låg dos och borde egentligen kanske inte ge så mycket viktuppgång. Jag tar 2 mg Risperdal och jag har inte alls gått upp i vikt.

Risperdal har funnits ganska länge nu, men långstidseffekter längre än 10 år är nog inte kända eftersom Risperdal är ju inte äldre än så. Jag har inte läst om några negativa långtidseffekter med Risperdal. Det som kan tänkas förekomma är kanske tardiv dyskinesi, eftersom risken för den bör nog vara lite större för Risperdal än för t.ex. Seroquel och Leponex. Eftersom du tar sådan låg dos Risperdal så är nog biverkningsriskerna minimala - ju högre dos ju större risk för biverkningar.

Remeron har jag inte läst något negativt om ännu. Det är nog nyare än Risperdal. Det kan ge viktuppgång och också trötthet. Tröttheten gör att den används ibland som sömnmedel.
Mer
18 år 9 månader sedan #19242 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Remeron + Risperdal
Jag gick upp cirka 20 kilo, men då var jag också rejält utmärglad när jag sökte hjälp. Fick då 60mg Remeron och 4 mg Rispredal. Upplevde den tiden som att jag bara åt och sov.
Fick en besvärlig biverkan i form av nästäppa av någon medicin, tror själv det var Rispredal som var boven. Är det vanlig att få nästäppa med antipsykotiska preparat eller är jag överkänslig?, känner samma på trilafon. Måde nog bättre på risperal, bortsett från nästäppan då.
  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19263 av vnv
Svar från vnv i ämnet Remeron + Risperdal
Tack Admin för ditt utförliga svar! Håller med om att jag äter en liten dos Risperdal så risken för biverkningar är som sagt minimal, men ändå...
Blev trött av Remeronen i början samt vid dosen 120 mg/dygn. Har ätit denna medicin sedan 1999 och tycker att den fungerar bra. Då, 1999, var preparatet helt nytt på marknaden. Prövade Cipramil innan dess samt under 2001 Efexor Depot men tyckte inte alls det hade ngn effekt.

Tack även till dig Kn@sen för ditt svar! Känner igen mig i beskrivningen att man mest äter och sover den första tiden...Jag har inte märkt några direkta biverkningar av Risperdalen, förutom den omtalade viktuppgången då. Behandlades vid vissa inläggningar med Haldol men blev snarare mer psykotisk än tvärtom.

Bästa hälsningar
/vnv