Zeldox frågor och lite till

Mer
18 år 9 månader sedan #19377 av Sleepy
Jag äter Zeldox 80 mg på morgonen och 80 mg på kvällen. Alltså högsta dosen. Jag skulle gärna minska på dosen. Men läkaren säger att så länge jag mår bra ska jag fortsätta ta högsta dosen. Men jag är ju orolig, tänk om jag börjar må sämre och redan äter högsta dosen på Zeldox, vad gör man då liksom? Kommer man få en tilläggsmedicin? Vad kan det vara för medicin? Zyprexa eller liknande? Jag gick upp 45 kg på Zyprexan och sedan ytterligare 15 kg då jag gick över till Zeldox. Zeldox ska väl inte ha någon viktökning?? :?: Nu har jag gått ner ca 12 kg, men det har tagit tid, över 1 år. Som ni förstår, så vill jag ogärna gå upp ännu mer. Jag har varit sjuk sen 1999 och ätit Zeldox i 2 år.
Ibland känner jag mig deppig, kan det ha att göra med Zeldox? Blir det bättre om man sänker medicinen? Eller måste jag börja med Cipramil eller liknande?
Jag har diagnosen Paranoid Schizofreni.. men det förstår jag inte heller. När jag var på läkarbesök så fick jag diagnosen Schizofreni "bara". Men nu på senare tid har jag läst i mina papper att jag har Paranoid Schizofreni... Varför sa inte läkaren det på en gång..??
Tusen frågor som jag hoppas få svar på. :rolleyes:
Mer
18 år 9 månader sedan #19384 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox frågor och lite till
Om du har maximaldos av Zeldox och skulle försämras så kan man endera lägga till ett annat preparat t.ex. Abilify eller byta till ett annat, som t.ex. är lite starkare kanske typ Zyprexa eller Risperdal. I sista hand kan man även använda Leponex.

Zeldox ger normalt nästan ingen viktökning, men det finns nog en del som kan gå upp i vikt något av det. Många människor går upp i vikt också utan att ta antipsykotika. Det beror ju också hur mycket man äter eller motionerar.

Zeldox har effekt mot depression, men man kan nog ändå bli deprimerad. Det blir då att medicinera med antidepressiva, som t.ex. Cipramil.

Ofta används bara ordet schizofreni, när man talar om vilken sjukdom man har. I journalerna brukar man skriva den exakta diagnosen om man har nu fastställt den. Jag tycker inte att du skall grubbla så mycket över om det är schizofreni eller paranoid schizofreni. Behandlingen skiljer inte, men paranoid schizofreni brukar oftast inte ha så allvarliga funktionsförluster, som annan schizofreni.
Mer
18 år 9 månader sedan #19426 av Sleepy
Svar från Sleepy i ämnet Zeldox frågor och lite till
Tack för svaret, Admin!