en fråga bara

  • gäst365
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19424 av gäst365
en fråga bara skapades av gäst365
Hej allihop, jag är inte schizofren men har en narcissistisk borderline-personlighet, med nästintill outhärdlig ångest och en djup depression sen flera år tillbaka. dessutom blir jag ofta psykotisk och paranoid även vid relativt lindrig stress. detta, och det faktum att ingen medicin någonsin fungerat för mej(varken antidepressiva eller lugnande) har fått mej att skada mej själv fysiskt i stort sett varje dag sedan början av tonåren. nu försöker jag verkligen sluta med detta, men jag förstår inte hur jag ska kunna göra det då ingenting annat tar bort ångesten? jag bor på behandlingshem och har ingen chans att byta läkare, men han vill inte skriva ut nån medicin alls förutom sånt som t.o.m 3-åringar kan ta! jag är minderårig på pappret, men mentalt sett är jag närmare 40 och min ångest är inte en tonårings ångest. skulle t.ex Leponex eller Risperdal kunna fungera? jag har hört att man kan få det utskrivet om inget annat fungerar (har prövat ca 15 mediciner redan och INGEN ar fungerat). eller "får" man inte skriva ut sånt till folk under 18 som inte är diagnosticerade med schizofreni? tacksam för svar...
Mer
18 år 9 månader sedan #19434 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet en fråga bara
Jag tror inte att man skulle använda Leponex mot ångest, men det förekommer att man ger Risperdal och Zyprexa. Risperdal är kanske lämpligast eftersom viktökningen är inte så stor och risken att få diabetes är lägre än för övriga moderna preparat.

Officiellt sägs att neuroleptikas fördelar överväger nackdelarna endast vid schizofreni, men i praktiken har många andra grupper än schizofrena alltid fått neuroleptika. Modernare neuroleptika ger mycket lägre risk för tardiv dyskinesi, som är en fruktad biverkan och därför har de börjat användas ibland vid depression och ångest när andra preparat inte ger effekt. Det finns också en epilepsimedicin Neurontin som kan prövas om andra läkemedel inte har effekt.
Mer
18 år 9 månader sedan #19453 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet en fråga bara
Ett preparat som ingår i benzodiazepam familjen men som inte ger samma risk för beroende är Iktorivil. Detta läkemedel dämpar ångest samt kan hjälpa bra vid sömnstörning.
Det intressanta är att Iktorivil även har en humör stabiliserande effekt som många med borderline diagnos är hjälpta av!

/S
  • The Man
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19456 av The Man
Svar från The Man i ämnet en fråga bara
Jo, för det tar ju inte bort ångesten om du skär dig heller, annat än för sekunden, ju.

Vandra och fundera på om du är din egen vän och fråga dig om du är snäll o trteblig som din egen bästa vän, frk narcissit..
Antipsykotika och i viss mån även benzo förändrar dig som person.
  • gäst365
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19505 av gäst365
Svar från gäst365 i ämnet en fråga bara
tack så mkt alla som svarat. Iktorivil låter bra, jag ska nog ta upp det med läkaren nästa gång...