Disipal

Mer
18 år 9 månader sedan #19543 av Zedd
Disipal skapades av Zedd
Jag läste här på sidan att Disipal ska försvinna och blev lite orolig. Innan jag fick Disipal tillsammans med Zyprexa så kände jag mig spänd i hela kroppen. Vad finns det för alternativ?
  • kgu
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19546 av kgu
Svar från kgu i ämnet Disipal
Jag gick på temesta som är ett benso.Den fungerade bra mot spändhet och ångest.Tyvärr så har det blivit produktionsfel,så temestan finns inte på apoteken runt om i sverige förrän i november i år. Jag har nu fått stesolid istället, som har liknande funktioner. Om man är utan sina lugnande tabletter så får man mest abstinensbesvär av temestan. Så på det viset kan temestan vara ett sämre alternativ. Mitt tips är att testa stesolid 5-10mg+theralen 20-50mg. När jag fick in theralen tillsammans med benso så mådde jag bättre.Kombinationen är bra.
Mer
18 år 9 månader sedan #19552 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Disipal
Disipal har antikolinerg effekt och det finns kvar två sådana preparat, som ungefär är likvärdiga med Disipal. De heter Akineton och Pargitan. Nyare antipsykotika, som Zyprexa brukar sällan framkalla extrapyramidala biverkningar, som Disipal används mot. Därför har nog användningen av Disipal minskat kraftigt. Nackdelen med antikolinergika är biverkningarna, som muntorrhet och minnesstörningar.

Jag läste också på Läkemedelsverkets hemsida att om man inte klarar sig utan just Disipal kan läkaren ansöka om att få använda det ändå. Men det är inte säkert att man då får just Disipal utan det kan bli en tablett som innehåller samma sak som Disipal, men som heter något annat.
Mer
18 år 9 månader sedan #19563 av Mia-Elisabet
Svar från Mia-Elisabet i ämnet Disipal
Är orolig för att disipal ska försvinna jag med... Ska nog få Akineton tror jag... men min läkare har inte sagt något än... hon har inte informerat att den ska försvinna, fick veta det av en kompis.
Mia