Min sociala fobi blir allt värre

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #19591 av
Svar från i ämnet Min sociala fobi blir allt värre
Visst, du har rätt, man ska inte slänga sig med %.

Huvudsaken är dock mitt konsataterande att ångest är det som ofta driver sjukdomen, får en att må sämre, att bli deoprimerad..
Mer
18 år 10 månader sedan #19604 av Admin1
Ångest är nog ganska viktigt symptom egentligen vid schizofreni. För ett par år sedan gjordes en undersökning vid schizofreni och ångest ansågs vara det besvärligaste symptomet följt av depression. Till ångest sjukdomarna räknas mycket egentligen och också socialfobi, panikångest och tvångssyndrom.
Mer
18 år 4 månader sedan #30630 av Graatass
Jag ska själv gå i testen till en studie hos Psykologiska Institutionen i Stockholms Universitet.
Ansökan kan du göra via:
www.socialfobi.se/

När man har ansökt så får man sedan vänta på svar. Det kan ta tid!
När man sedan får svar, får man en tid för att komma på testet. Testet är inte om man har social fobi, men om man passar in i studien.
Därpå får man veta om man passar in i studien och kan få KBT. KBT finns för två-tre olika grupper. En grupp är mera individuellt. En annan grupp är mer i form av en grupp.
Den här studien har jag funnit via Viska. Tack för det, admin1!
Mer
18 år 4 månader sedan #30633 av jennynen
Kombinationen av vissa SSRI-preparat och KBT brukar ha väldigt bra resultat för just social fobi. Men också mot panikångest. KBT är, som du antyder själv, ganska krävande. Patienten måste vara motiverad för att utsätta sig för påfrestningarna. Men å andra sidan så får man oftast resultat väldigt snabbt och terapeuten stöttar en hela vägen så man är inte ensam. Om du tror att du skulle orka, tror jag att detta vore det bästa för dig.

Lycka till!