Vilka mediciner finns det?

  • Erase
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20479 av Erase
Vilka mediciner finns det? skapades av Erase
Skulle någon kunna räkna upp samtliga mediciner som finns för schizofreni - gör en lista där minst 10 mediciner finns med, och berätta vilka biverkningarna som finns i varje medicin- berätta gärna vilka mediciner som är bäst- jag vill byta min medicin eller sänka den som jag har nu.
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20484 av Axons
Svar från Axons i ämnet Vilka mediciner finns det?
Jag har testat ca 7-8 mediciner men inte fått någon positiv effekt av någon. Det finns ett annat inlägg här som du kan läsa om mediciner.
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&am...ic.php?f=2&t=311 [/url]<!-- l -->
Mer
18 år 8 månader sedan #20511 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vilka mediciner finns det?
För nyinsjuknade i Sverige rekommenderas oftast i första hand Risperdal, som har kanske 10 % starkare effekt än normala antipsykotika. Risperdal har låg risk för att ge diabetes jämfört med andra nya antipsykotika, men kan ge hormonella störningar hos vissa. Risperdal ger i doser över 6,5 mg/dag ökad risk för extrapyramidala biverkningar, vilket är en nackdel.

Zyprexa är det man prövar om Risperdal ger otillräcklig effekt. Det anses vara 20 % starkare än normala antipsykotika. Nackdelar är trötthet, viktökning och en förhöjd risk för att få diabetes. Ger sällan sexuella störningar.

Leponex har starkast effekt av alla antipsykotika 50 % starkare. Det minskar också risken för självmord och självskada. Hos en liten andel kan den framkalla allvarliga biverkningar - påverkan av vita blodkroppar, vilket gör att man regelbundet måste mäta vita blodkropparna med blodprov. Andra biverkningar är trötthet och viktuppgång. Leponex ges enbart till personer som får dålig effekt av andra antipsykotika och då hjälper den 70 %.

Abilify är det nyaste generationen av antipsykotika, men det verkar inte ge starkare effekt än andra preparat. Liten viktuppgång. Kan ge rastlöshet och sömnsvårigheter som biverkan. Abillfy är ett nytt preparat och inte så välbeprövat,

Zeldox ger minst viktuppgång av alla antipsykotika. Brukar ges till de som gått upp mycket i vikt av andra antipsykotika.

Seroquel är lite likt Leponex och har därför liten risk för extrapyramidala biverkningar . Trötthet är en vanlig biverkan. Nackdel mer Seroquel är att den doseras morgon och kväll dvs 2 gånger dagligen. Inga allvarliga biverkningar som Leponex dock.

Alla preparaten ovan är den nya typen av antipsykotika, som är lite dyrare, men de har också ofta effekt mot ångest och depression. Ger mindre risk för extrapyramidala biverkningar.

Av den gamla typen av antipsykotika används oftast Haldol, Trilafon, Fluanxol och Cisordinol. De är billiga och ger liten viktuppgång, men i lite högre doser kan de ge rastlöshet och depression. Fluanxol har viss egen antidepressiv effekt.