Trappa ut medicin

Mer
12 år 10 månader sedan #415387 av IRL
Trappa ut medicin skapades av IRL
Tar 15mg (lägsta dos) mirtazapin och 2,5 mg (halv lägsta dos) abilify. Hur lång tid ungefär tar det att trappa ut helt? Antar att man kör en medicin i taget?
Mer
12 år 10 månader sedan #415405 av koi
Svar från koi i ämnet Trappa ut medicin
När jag åt mirtazapin hade jag 30 mg och halverade den och efter två veckor satte jag ut den helt. Hade inga konstiga effekter av det mer än att det blev svårare att somna igen.
Mer
12 år 10 månader sedan #415437 av IRL
Svar från IRL i ämnet Trappa ut medicin
Sömnen är det som oroar mig lite. Jag kan förmodligen somna utan medicinens egentliga effekt, men den funkar nog som någon sorts psykologisk trygghet.
Mer
12 år 10 månader sedan #415439 av Geta
Svar från Geta i ämnet Trappa ut medicin
Menar du son någon sorts placeboeffekt?
Mer
12 år 10 månader sedan #415441 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Trappa ut medicin
Jag har provat att sätta ut Abilify två gånger. Från 5 mg och från 2.5 mg. Båda gångerna fick jag vad jag kallar för "dopaminrusning" i hjärnan. Fick överskott på dopamin och blev okoncentrerad och konstig. Fick en "kick" bara av att tänka en tanke, vilket gjorde att jag bara satt och funderade hela tiden och glömde bort att äta och sova. Sömnbristen gjorde att jag, efter 3½ vecka, fick börja med Abilify igen.

Skulle tro att det bästa är att du trappar ut en medicin i taget, förslagsvis Abilify först. Klarar du dig två månader utan A, kan det vara dags att fundera över om hjärnans kemi är i tillräcklig balans för att sätta ut Mirtazapin. Anledningen att jag säger två månader, är för att Abilify kan lagras i kroppens fett och ge en viss hjälp åt hjärnan att klara sig. Först efter någon månad kan man bedöma hur hjärnan klarar sig utan dopaminhämmare och den humörstabilisering som preparatet har. Lycka till! Prata helst med din läkare om detta, de ska ju vara experter på medicininsättning och -utsättning.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
12 år 10 månader sedan #415445 av IRL
Svar från IRL i ämnet Trappa ut medicin
Låter inte alls kul med sömnbrist. Ja man får ta det försiktigt med mediciner.

Min läkare kallar de doser jag har för "placebodoser" och hon tror jag skulle kunna klara mig utan. Det tror jag med men har inte varit särskilt motiverad till att sluta eftersom jag sänkt mediciner under lång tid vilket alltid är lite oroväckande. Nu börjar jag tänka att det är onödigt att jag tar dem, sett ur ett längre perspektiv

Har missat abilifyn 2 dagar i rad och kände mig då också "konstig" på nåt sätt som jag inte kan beskriva.