Varför Leponex?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
12 år 9 månader sedan #422080 av Fantasio
Själv har jag ju hoppat runt med olika mediciner genom åren och även varit mycket inlagd. Då sattes Clozapine in (som medicinen heter numera) och på mig gjorde den verkligen skillnad. Det blev en lyckträff för mig och jag blir numera sällan inlagd. Jag är helnöjd med medicinen.

Jag har ju fått minna vänner främst från psykiatrin och jag vet flera som har samma medicin. En äldre vän mådde riktigt dåligt på Clozapine och bad om och fick ett byte. Han har ju Trilafon och hade det innan det kortvariga medicinbytet. Jag känner honom väl och vet att han alltid mått bra av Trilafon. Varför ska då läkaren byta medicin? Det gav kompisen stort obehag.

En annan vän hade Zyprexa. Mig veterligt har han inte varit inlagd sedan 2006 och fungerat bra på den medicinen. Ändå trappades den ut och Clozapine sattes in. Jag är helt oförstående till detta byte. Är Clozapine högsta mode? Får läkarna provision för varje patient som sätts på Clozapine? Det vore intressant att veta hur den procentuella fördelningen ser ut bland psykosenhetens patienter i Norrköping. Här ligger en hund begraven.
Mer
12 år 9 månader sedan #422091 av björk
Svar från björk i ämnet Varför Leponex?
jag skulle få clozapine men så hade jag litium. Då skulle jag inte ha litium heller och fick ta ett blodprov för de återstående 40 tabbletterna
av ett hundra. Då tog jag de. Nu har jag risperdal och citalopram samt kanske eller jag ska
då hämta ut akineton när det kommigt in som e-recept. Nu när jag tar citalopram (ssri) är jag mycket lugnare och mera harmonisk.
Inte lika mycket tvång men de finns där fortfarande dock.
Mer
12 år 9 månader sedan #422131 av Geta
Svar från Geta i ämnet Varför Leponex?
Leponex ska vara den mest effektiva medicinen mot psykos.
Om inget annat hjälper fullt ut så tar man till det.
Mer
12 år 9 månader sedan #422147 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Varför Leponex?
Clozapine används nästan enbart till dem som får ingen eller dålig effekt av andra antipsykotika. Det kan då ofta ge bra effekt. Tidigare sade man att Clozapine gav bäst effekt av alla antipsykotika, men nu lutar det åt att det bara ger bättre effekt om man får dålig effekt av andra antipsykotika. Jag tror att 20-30 % av de med schizofreni i Sverige får Clozapine. Clozapine får läkarna ingen provision på och dessutom har patentet gått ut för preparatet, så det är ganska billigt.
Mer
12 år 9 månader sedan #422168 av Guran1
Svar från Guran1 i ämnet Varför Leponex?

Fantasio skrev: Det vore intressant att veta hur den procentuella fördelningen ser ut bland psykosenhetens patienter i Norrköping. Här ligger en hund begraven.


Detta är offentlig statistik som man kan få ut information om av informationsapotekaren som finns i varje landsting.
Mer
12 år 9 månader sedan #422200 av mopa
Svar från mopa i ämnet Varför Leponex?
Jag är nöjd med leponex. Den hjälper ganska bra. Fast jag har fortfarande röster, men dom klarar jag av.