leponex

Mer
19 år 11 månader sedan #1675 av Vargen
leponex skapades av Vargen
Har nu läst igen att Leponex ger högt blodtryck, diabetes, blodfetter. Tidig död. Har fått nog av detta nu. Ska avsluta medicinen jag vill inte dö pga en medicin som jag säkert heller inte behöver längre.

Skulle vilja ha en rekommendation hur långsamt jag ska trappa ner. Jag äter 300mg om dagen. 1 tablett på morgonen och 2 på kvällen.
Mer
19 år 11 månader sedan #1679 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet leponex
Hej!

Leponex används oftast enbart när andra antipsykotika inte givit effekt och dessutom har Leponex den bästa effekten på positiva symptom av alla antipsykotika. Den vanligaste allvarliga biverkan är effekt på vita blodkropparna, som kan uppstå hos 1-2 % i början av behandlingen. Allvarliga hjärtbiverkningar inträffar också i början och hos mindre än 1/1000.

Positivt med Leponex är att självmorden minskar med 80 %. 10 % begår självmord vid schizofreni så Leponex räddar liv - 8 av 100.

Effekten på blodsocker, högt blodtryck och blodfetter är enkelt att diagnosticera och kan också enkelt behandlas. Du kan också motverka dessa biverkningar med motion och klok diet.

Jag tycker att du skall ta och ringa och prata med din psykiatriker för att höra vad han har för synpunkter.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1696 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet leponex
-
Mer
19 år 11 månader sedan #1703 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet leponex
Hej!

Jag tycker du är överdrivet negativ till Leponex, som varit borta från marknaden ganska länge. Det kom på 70-talet, men de allvarliga blodbildsbiverkningarna gjorde att det dröjde innan man vågade använda det. Det kom till Sverige först på 90-talet, men användes i Finland långt innan.

Riskerna med Leponex är störst den första tiden och den tiden har ju ensam-vargen redan avverkat. Jag har sett väldigt positiva resultat med Leponex. En kille som varit väldigt sjuk men efter Leponex kunde han slutföra studierna och senare börja arbeta.

Leponex ger ju också ingen tardiv dyskinesi, som är den mest fruktade biverkan av antipsykotika. Jag tror att Leponex kommer att fortsätta att användas ända tills det kommer ett preparat, som ger lika god effekt på de, som inte får effekt på andra antipsykotika.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1707 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet leponex
Den första medicinen jag fick var Risperdal, den gav till viss del effekt men läkarna var inte nöjda och bytte till Leponex.
Mer
19 år 11 månader sedan #1709 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet leponex
Hej, ensam-vargen!

Underligt att de bara testade ett läkemedel före Leponex, men det kanske finns andra rekommendationer i Finland. I Sverige skall man ha testat två olika typer av antipsykotika med dålig effekt innan man använder Leponex.

Seroquel påminner om Leponex i kemisk struktur, så det kanske du skulle fråga om du kan få. Välbeprövat - minst en miljon har fått preparatet.

Admin