Dossänkning = viktminskning ?

  • Ready
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #24147 av Ready
Dossänkning = viktminskning ? skapades av Ready
Om man går på neuroleptika som ger viktökning, brukar vikten då minska om man sänker medicin dosen ? Vilka är era erfarenheter ? Kanske är det så att doseringen inte har så stor betydelse ? Själv går jag på Fluanxol som ger viktökning enligt FASS.
Mer
18 år 6 månader sedan #24155 av Geta
Svar från Geta i ämnet Dossänkning = viktminskning ?
Nej, min erfarenhet är att man behåller den
vikt man uppnått om man inte gör något
åt det.
Att man automatiskt går ner tror jag inte på
vid dossänkning.
Det är svårt när man blir väldigt hungrig av
medicinen. Men det bästa måste vara att
försöka slippa viktökning.
Mer
18 år 6 månader sedan #24176 av Isa-Alise
Pröva med frukt och grönt som mellanmål istället för mackor, godis, kaffebröd osv om du vill gå ned i vikt...

Dossänkning kan kanske hjälpa en att gå ned i vikt, men jag tror att man måste röra på sig och äta vettigt för att bli av med extrakilona...
Mer
18 år 6 månader sedan #24183 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Dossänkning = viktminskning ?
Min läkare sa att man går upp lika mycket i vikt av 300 mg Seroquel som 800 mg. Det var som han sa,men har svårt att tro det själv. Jag tror att motion är viktigt för att hålla vikten under kontroll.
Mer
18 år 6 månader sedan #24188 av Admin1
Alla antipsykotika ger viktökning utom möjligen Zeldox. Fluanxol tror jag ger liten viktökning, så där borde inte vikten bli så stort problem för de flesta. Normalt sägs att biverkningarna är beroende av dosen, men jag har aldrig läst att viktökningen är beroende av dosen även om det borde vara så och särskilt för preparaten typ Zyprexa och Leponex som ger kraftig viktökning.
Det är viktigt att komma ihåg att väldigt många vanliga människor har problem med viktökning trots att de inte tar antipsykotika. Det är en trend i samhället.
Mer
18 år 6 månader sedan #24194 av silverseven
Jag hörde nyligen på en föreläsare från USA som påstodd att Zyprexa har fallit från det mest utskrivna neuroleptikat till schizofrena till fjärdeplatsen och sjunker fortfarande. Detta pga det i särklass har den största vikt uppgången och mest metabola biverkningar.

Det är också så att Leponex har mycket viktuppgång men det är betydligt färre som får det läkemedlet så det är inte lika omtalat!

Övrigt påstod han att risperdal, zyprexa, seruqel har lika bra effekt på schizofrena symtom. Obs detta på grupp nivå= ett preparat kan fungera bättre än ett annat för enskilda personer.

S