litium

  • marie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #24337 av marie
litium skapades av marie
jag undrar om det är vanligt att man sätter in litium vid schizofreni, då jag har en vän som varit inlagd över ett år och hon har nog provat all medecin mot sin sjukdom men dom verkar inte hitta rätt för henne.just nu äter hon haldol jag vet inte om hon fortfarande har leponex hon får stesolid också och nu har läkaren föreslagit att dom också ska prova litium jag tycker det verkar som om dom bara exprimentera.Borde man inte prova någon terapiform mot sina elaka röster också det är som om dom inte vet vad dom ska göra med henne
Mer
18 år 6 månader sedan #24339 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet litium
Nej, det finns ju inte kärlek på behadlingsshemat, så de gör väl vad de kan med pillren.

Elaka röster kan ju bara vara två saker, "demoner" eller tankar.
Om vi antar att din vän inte är utsatt för demoner så är det tankar som kommer av och genom ngt och känns som röster. Jag tror att hon behöver kärlek, både från andra och sig själv, så det hela iaf kan minska om än inte helt försvinna.
Mer
18 år 6 månader sedan #24346 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet litium
Hej,
Både Litium och Haldol är gamla beprövade mediciner, har funnits sedan 50-60-talen.
Men jag tycker också att man inte ska ge enbart medicin utan någon form av stödjande samtal eller terapi.

Ja, och så är det viktigt med Litium att ta regelbundet blodprov för att kontrollera att litiumhalten ligger inom gränsvärdena för terapeutiskt dos och framför allt inte ligger över, för då kan det bli skadligt för resten av kroppen, lever, njurar, sköldkörtel.

/Sofie
Mer
18 år 6 månader sedan #24352 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet litium
Det är inte så vanligt att litium används vid schizofreni, men det förekommer att det används för att förstärka effekten av antipsykotika. Det finns vissa bevis för att litium ger förstärkt effekt, men det är inte 100 % bevisat ännu.
På senare tid har man också börjat använda epilepsimedicinerna Ergenyl och Lamictal också som tillägg.

Det finns också psykologiska behandlingsmetoder som kan ha effekt, som kognitiv beteendeterapi. Det var väldigt lång tid hon har varit inlagd och hon måste ha varit ganska dålig därför.

Litium och antipsykotika:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... chizofreni
Mer
18 år 6 månader sedan #24355 av Clint
Svar från Clint i ämnet litium
Lite ovanligt att sätta in Lithium mot psykotiska symptom..Lithium används framför allt mot Depression och Mano-depression.
clint
  • SL
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #24378 av SL
Svar från SL i ämnet litium
min mamma har skrivit det första inlägget och vännen är min bästa väninna och det gör så ont att se henne så dålig.

Hon mår mycket bättre nu än vad hon gjorde när hon först blev inlagd hon har inte varit direkt psykotisk men hon har en väldigt elak röst som hon säger är djävulen som säger åt henne att skada andra, detta har hon aldrig gjort utan atått emot och när hon inte lyder blir djävulen arg och tvingar henne att skada sig själv istället.

Hon har varit inlagd i 1 år och 6 månader. Under den tiden har hon inte fått speciellt mycket permissioner men nu har hon börjat få komma ut en hel del och det är bra för hon lyser upp på ett helt annat sätt när hon får sova öer hos mig o min sambo eller bara få komma ut o gå en runda.

Dom ska nu flytta henne till en rättspsykiatrisk avdelning eftersom läkaren anser att hon inte ska åka till ett behandlingshem eftersom dom tror att vi som st¨år henne nära ska lämna henne i sticket då. mer eller mindre är det så läkaren har sagt. eftersom min väninna har sitt kontaktnät där vi bor.

Hon har inte begått något brott utan det är helt enkelt att dom inte vet vad dom ska göra av henne.

Under 1,5 å har hon inte fått gå i någon terapi bara varit inlåst. hon har fått vara i arbetsterapi nån timma i veckan och sy men det är inget som hon tycker är kul utan mer för att hon vill bort från avdelningen.

Hon vet om att hon är sjuk men när hon hör djävulen så¨har hon svårt för att ta till sig att det är hon själv som "framkallar" den. Nu har hon blivit lite sämre igen och läkaren förstår inte varför och vill sätta in mer medicin litium.

jag tycker att det är helt fel eftersom varenda människa med lite sunt förnuft förstår att hon blivit sämre nu för att hon är så jäkla orolig över att hon ska byta avdelning. Hon vill inte dit för hon vhar varit där en kort period innan och då var hon där i fyra månader och under den tiden hade hon ingen permission bara på avdelningens "rastgård" hon fivk inte ta emot så mycket besök eftersom sjuksköterskan tyckte att hon fick för mycket besök osv. Så det är klart att hon är rädd att det ska bli så igen. Jag ringer o pratar med henne var och varannan dagm hälsar påså ofta jag kan och nu kanske jag inte kan göra det och det är hon ledsen ölver eftersom hon själv säger att hon alltid känner sig så trygg när jag är hos henne. det har även hennes kontaktpersoner sagt att hon är mycket böttre när jag varit på besök eller ringt.

Så det är helt fel att sätta in litium just nu. Jag tycker att dom ska vänta med det någon månad för att se hur det blir på den nya avdelnigen istället.