Sömnbesvär av låg dos Medicin o sockersjukarisk?

Mer
18 år 5 månader sedan #25845 av Admin1
Jag har läst en gång att vid schizofreni kan sömnbesvär bero på att dosen av antipsykotika är för låg och om man höjer dosen så förbättras sömnen.

Diabetesrisken anses förhöjd av Zyprexa, men ett problem är att vid schizofreni finns också en förhöjd risk att utveckla diabetes, även utan antipsykotika. Jag har sett uppgifter om att Zyprexa ökar risken för diabetes 4 gånger, men det är säkert vid schizofreni. Hur det är om man har Aspergers är det nog få som vet.

Diabetesrisken för Zyprexa anses förhöjd även om man inte är överviktig, men hur stor riskökningen blir då har jag inte läst om.

Hur stor din risk att få diabetes är nog svårt att veta, men den är nog högre än normalt. Om du oroar dig mycket över att få diabetes kan det kanske övervägas byte till Risperdal, som knappt har någon ökad diabetesrisk.
En sund livstil med motion minskar risken att få diabetes.
  • Björn
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #25850 av Björn
Svar från Björn i ämnet Skitmedicinen Zyprexa
Undrande,

Hej!

Njae, i det här fallet anser han (läkaren) att Zyprexa är just det preparatet som hjälper mig bäst. Det är just mot uppvarvning och psykotiska besvär.
Symtom på psykos och mani är det jag riskerar om jag inte tar medicinen.
Eller i värsta fall just en psykos med maniska inslag..




Jag hatar Zyprexa, det är helt sant, men min läkare är stenhårt övertygad om att just Zyprexa gör mig mest nytta.
Jag ska träffa honom på onsdag och ska då bl a ta upp det här med min oro för sockersjuka.

Det vore katastrof för mig att åka på diabetes! :(

Jag går i KBT mot tvången.

Tror Du droger hade gjort mig bra?


mvh/Björn
Mer
18 år 5 månader sedan #25880 av Undrande
Frågan är ju varför du inte kan äta theralen isf zyprexa eler som kompement?
Jag tror tyvärr inte du kan ta up det med doktorn, utan det måste ngn annan göra. Kanske en bekant eller en släkting kan hjälpa dig, för du har rätt att själv påverka din vård och inom rimliga gränser välja medicin.

Jag fick 2-4 theralen 2ggr per dag när jag sa att jag inte ville ha sobril eller lergigan..

Jag har för mig att du skrev tidgare att theralen gav dig en känsla som av Mary Jane och du fann den mkt avslappnande. Jag trodde du hade provat henne själv.

Naturligtvis hjälper inte droger, men de kan ju lindra symtomen. Zyprexa gör ju detsamma i ditt fall så jag förstår inte varför du inte kan få theralen? Be doktorn motivera detta för din person du tar med för att tjata på doktorn och inte minst för dig.


ps.
Du skulle ju kunna fråga doktorn om han kan söka licens på att du får röka cannabis, men ingen får det ändå så det är rätt meningslöst.
Såg att ngn skulle göra det mot ADHD.
Mer
18 år 5 månader sedan #25933 av erco
Svar från erco i ämnet DIABETES
:( min fru fick diabetes av zyprexa. hon annmälde företaget och fick 350000. men det var när vi bodde i norge. nu äter hon risperdal blan annat och det funkar bra :!:
Mer
18 år 5 månader sedan #25963 av Admin1
Din fru måste ha stämt läkemedelsföretaget i domstol, när ni fick så mycket pengar. Läkemedelsföretaget Lilly brukar göra upp i godo utan rättegång. De har gjort så i USA. I Sverige finns Läkemedelsförsäkringen man kan få ersättning av vid allvarliga biverkningar, men där får man nog blygsammare
ersättning än vad din fru fick.
  • Björn
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #25983 av Björn
Svar från Björn i ämnet Zyprexa

erco skrev: :( min fru fick diabetes av zyprexa. hon annmälde företaget och fick 350000. men det var när vi bodde i norge. nu äter hon risperdal blan annat och det funkar bra :!:


Hej, Erco!

Utan att vara burdus, men jag måste få fråga: vilken dos Zyprexa tog Din fru när hon drabbades av diabetes?

Var hon ex vis överviktig och/eller levde osunt, sånt som sägs utlösa diabetes?

Jag själv har Aspergers Syndrom och OCD.
Jag kan bli psykotisk vid stress och påfrestningar.
Sedan snart sju år tillbaka har jag i perioder legat på 2.5 mg (cirka 2 år) och resterande fem år på fem milligram Zyprexa.

Då jag redan är nervöst lagd, orolig och har mycket funderingar runt kroppen och sjukdomar, gör risken att drabbas av diabetes det inte mycket bättre.
Jag måste göra något, och snart ska jag till min läkare.

Jag kommer att förslå en ändring av neuroleptikan (Zyprexan) till kanske Risperdal eller en minskning av Zyprexan och kombinerat med Theralen.

Minskar man Zyprexan minskar man väl även risken för sockersjukan av den automatiskt?

Kan man stötta upp med Theralen som ett gott stöd istället?


Någon som har några åsikter?


Bästa hälsningar, Björn.

Ps! Erco, jag vore verkligen tacksam om Du vill svara och ge Din syn på saken. Ds!