Viktuppgång och medicin

Mer
18 år 5 månader sedan #28383 av Bortajag
Jag har en liten nyfiken fråga, o kanske har det varit uppe förr, men jag frågar ändå för jag är dum. .?

Varför går man egentligen upp i vikt av vissa mediciner? Är det så att aptiten ökar eller har det andra, kanske hormoniella, orsaker? Eller en kombination? Påverkar medicin ämnesomsättningen?

Nyfiken!
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #28386 av
Svar från i ämnet Viktuppgång och medicin
vet inte riktigt men jag kan likaväl spåna lite på det.Viktuppgång står som en biverkning i fass, men likaväl kan den vara önskvärd, personligen åt jag bara var fjärde dag eller nåt sånt när jag var riktigt sjuk så jag var bara skinn och ben när jag kom till akuten, att jag nu väger som jag egentligen borde ser jag inte som negativt. Men har man bra vikt och går upp en massa kilon så kan det säkert leda till depp och mindrevärdes komplex. Personligen upplever jag att antipsykotikan gör nåt med ämnesomsättningen och inte bara det att man mår bättre och blir hungrig bara av det.
Mer
18 år 5 månader sedan #28391 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Viktuppgång och medicin
Medicinen påvekar antagligen både aptit och ämnesomsättning.... man blir hungrig och äter mer samtidigt som kroppen är inställd på att lagra överskottsenergin som fett... lite viktuppgång är nog vatten också... det forkas en hel del inom detta område just nu, men man vet ännu inte säkert orsakerna till viktuppgången...

Vad man kan göra själv är att äta vettigt... undvika att ta om... och undvika fet och söt mat som chips, läsk, och godis....

Snälla du kalla inte dig själv för dum.... det finns nog med fördomar om oss där ute... låt oss få bort fördomarna mot oss själva....

En psykos kan ge en tids förvirring... men man blir inte dum av den... många psykosdrabbade som jag känner är tvärtom mycket intelligenta... även om de kan kämpa med vissa kognitiva problem som koncentrationssvårigheter... och kan studera med stöd trots svårigheterna...
Mer
18 år 5 månader sedan #28416 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Viktuppgång och medicin
Det är inte bara de flesta antipsykotika som ger viktuppgång utan andra läkemedel kan också ge det t.ex. antidepressivat Seroxat. Jag tror inte att någon exakt vet vad som orsakar viktuppgången, som ju dessutom varierar rätt mycket mellan olika preparat. På antipsykotika gissar jag att serotoninsystemet är involverat i viktuppgången, eftersom nya antipsykotika ofta verkar också via det systemet. Jag tror att det mesta av viktuppgången beror på ökad aptit - många rapporterar att de blir väldigt hungriga av antipsykotika. Jag tror också att ämnesomsättningen kan påverkas och att det kan bidraga till viktökningen. Gamla antipsykotika gav låg viktökning utom vissa högdospreparat, som Hibernal och Mallorol. Zeldox ger lägst viktökning av preparaten på den svenska marknaden.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #28419 av
Svar från i ämnet Viktuppgång och medicin
Hur är det med Abilify då ? Ökar man i vikt av den ?
Mer
18 år 5 månader sedan #28420 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Viktuppgång och medicin
Det jag läst om Abilify är att om man är normalviktig går man upp i genomsnitt 1 kg av det på cirka 2 månader. Är man däremot överviktig kan man gå ner i vikt något av Abilify. Abilify tillhör preparaten som ger minst viktökning.